Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

Avgastemperatursensor (EGT-sensor)

 
 

Informasjon om EGT (Exhaust Gas Temperature) sensorer. Disse kalles også avgastemperatursensorer.

  1. Informasjon om EGT-sensor
  2. Ulike typer
  3. Valg av sensor
  4. Tilkoblinger
  5. Materiale
  6. Installasjon
  7. Innstillinger i ECU
  8. Tilbehør
  9. Feilsøking
  10. Problemer
  11. Sammenlign EGT-sensorer
 
 

1

Informasjon om EGT-sensor

Avgastemperatursensor eller EGT-sensor, som den også kalles, brukes for å måle avgastemperatur i grenrøret og det fremre avgassystemet/downpipe. Disse sensorene letter mappingen for å oppnå best mulig resultat ved maksimal effekt.

Når man ofte setter en sensor per sylinder, kan man enkelt kontrollere at forbrenningen i sylindrene er riktig, og styringssystemet kan programmeres for å justere og håndtere feil ved for høye avgastemperaturer. Moderne styringssystemer kan dessuten kompensere individuelt per sylinder om nødvendig.

Type K avgastemperaturgivere måler temperaturer fra cirka -100 til 1300 grader Celsius. 
 
 

2

Ulike typer

Det finnes både rette og vinklete sensorer for å gi deg det beste alternativet som passer til ditt prosjekt. Også lengden på kabelen varierer fra produsent til produsent. Denne kabelen kan forkortes, og kontaktstykket kan stiftes eller skrues på igjen.

Når det kommer til måledelen av sensoren, finnes det to varianter. En med åpen måledel og en med dekket måledel.

Den åpne måledelen er rask, men mer følsom for temperatur enn den med dekket spiss. Den dekka spissen/måledelen holder bedre, men er ikke like rask.

 
 

3

Valg av sensor

Den absolutt vanligste sensortypen av EGT-sensorer er type K. Type N er også forekommende, men nesten utelukkende type K brukes. Det er også type K-sensorer som er tilgjengelige i handelen.

For at disse sensorene skal fungere, kreves mini type K-kontakter, og at ditt styringssystem kan håndtere EGT-sensorer.

 
 

4

Tilkoblinger

Klemkopling
Brukes for å feste sensoren i grenrøret. Denne består av 3 deler: en underdel med selve gjengen som fester mot grenrøret, en klemkopling/oliv, samt en mutter som strammer klemkoplingen.

Sveise-nippel
Brukes for å kunne gjenge ned klemkoplingen som holder sensoren på plass. Denne finnes i 1/8", som er absolutt vanligst. Også 1/4" NPT finnes, men er ikke like vanlig. På originalmarkedet der en avgastemperatursensor er montert, finnes ofte andre gjenger som M14 f.eks. Denne sitter ofte sammen med dieselpartikkelfilter (DPF).

Forsterker EGT
Måler cirka 0-1250°C (TYPE-K) og sender ut 0-5V signal. Fungerer med alle styringssystemer som kan motta et 0-5V signal for sensorer.

Type K-kontaktstykket
Dette er standard på ettermarkedet innen racing.

 
 

5

Materiale

En avgastemperatursensor består av ulike materialer avhengig av produsent, men bortsett fra selve ytterhuset finnes det en målerør inni sensoren som er omgitt av en slags keramikk. Dette gjør at sensoren er sensitiv for støt og kraftige vibrasjoner. Det går imidlertid bra å montere disse direkte i avgassystemet. Derimot er dette en servicedel som vil måtte byttes ut til slutt.

Innen motorsport er røret som måledelen ligger i ofte laget av Inconel for å motstå høyere temperaturer lenger.

 
 

6

Installasjon

Grenrøret må ha uttak for EGT-sensor, disse kan gjenges eller en nippel med gjenge kan sveises fast. Det vanligste er som sagt 1/8" NPT-gjenge. Montering kan gjøres med en sensor per sylinder direkte etter avgasflensen, alternativt en enkelt sensor montert i kollektor.

Ved montering er det viktig å ikke dra til for hardt, da gjengen kan skjære – spesielt hvis det er i rustfritt materiale. Før du strammer klemringskoplingen, sørg for at toppen på sensoren stikker ned i halvrøret. Dette er et referansepunkt, men kan variere avhengig av mapper.

Selv om kablingen tåler viss temperatur, skal dette ledes bort fra varmen og helst beskyttes ytterligere med en varmestrømpe. Ved en seriøs installasjon kan det til og med installeres en varmeskjermplate mellom grenrør og nærliggende komponenter som er sensitive for varme.

Kablingen skal monteres fast bort fra bevegelige deler. En EGT-sensor kan ikke brukes med vanlige analoge eller digitale innganger, men må ha en dedikert innebygd eller ekstern forsterker for denne typen sensor.

Tilkobling av EGT-forsterker:
Jord til ECU
Signal til ECU (0-5V)
Jord til karosseri
+12V tenningseffekt

Tilkobling av EGT:
Jord til ECU
Signal til ECU (0-5V)


Dra ikke en konisk gjenge for hardt – da skjærer den. Spesielt hvis det er i rustfritt materiale.

 
 

7

Innstillinger i ECU

Den vanligste avgastemperatursensoren på ettermarkedet heter type K og finnes ofte som forinnstilt i styringssystemet. Type N osv. finnes også. EGT er en viktig del av motors sikkerhet. For høy avgastemperatur – spesielt på en sylinder – kan raskt oppdages og justeres i styringssystemet for å unngå motorhavari.

Avhengig av styringssystemet kan det være flere forskjellige innstillinger. Vi nevner noen her.

Filtrering av sensor
Hvis en sensor ikke måler korrekt, kan et internt filter legges på den kanalen. 

Kontroll av feil
Intern kontroll av sensorfeil er en god funksjon å ha, da de er der for å beskytte motoren. Men hvis en sensor går i stykker eller oppfører seg unormalt, vil du ha en backup. I dette tilfellet kalles det "sensor error". Denne funksjonen setter en feilkode og varsler deg hvis noe ikke er som det skal.

Kalibrering
Hvis en sensors verdier ikke samsvarer med installatørens verdier, kan den kalibreres i styringssystemet. Man kan gjøre en offset med noen eller ti grader for å finjustere. Husk at sensoren har vanskelig for å måle nøyaktig temperatur, da det kan variere 100 grader fra et sekund til et annet, og responstiden ikke er så rask.

Drivstoffjustering
Drivstoff og mange andre parametere kan justeres mot EGT. Går en sylinder varmt, kan drivstoff legges til den sylinderen. Hvis en sylinder får temperaturtopper, kan sikkerhetsmodus aktiveres slik at ingen motordeler går i stykker. Det finnes mange situasjoner som kan legges til som sikkerhet.

 
 

8

Tilbehør

Varmbeskyttelse
En varmestrømpe eller en varmeplate som beskytter kablingen fra grenrørets varmestråling er en bra idé for å forlenge levetiden på sensoren. Å vikle grenrøret i avgassbandasje er kanskje det som gjør mest forskjell.

Kontaktstykket
Kontaktstykket som er montert er en hann mini-k. Motsvarende mini-k hunn finnes som tilbehør hvis dette ikke allerede er montert på kabelstammen til ECU.

Klemringskopling
Klemringskoplingen inneholder en oliv som klemmer fast sensoren. Hvis denne tapes bort, må det i mange tilfeller kjøpes en komplett klemringskopling som passer til den spesifikke sensoren.

Sveisenippel
For å montere sensoren/klemringskoplingen på grenrøret, sveises en nippel med 1/8" NPT-gjenge på. Disse finnes i både stål og rustfritt. Grenrøret kan også bores og gjenges direkte i.

 
 

9

Feilsøking

For å enkelt feilsøke en feilende sensor kan du demontere sensoren fra grenrøret og manuelt varme sensoren for å se om den gir utslag i styringssystemet. Får du ingen verdi, prøv med en annen sensor (som du vet fungerer) på samme kanal. Får du en verdi, er sensoren utslitt. Får du ikke en verdi, prøv sensoren i en annen kanal i styringssystemet. Får du da en verdi, er det et kabelbrudd eller feil på styreenheten.

Har du tilgang til dette, kan også eksterne type-K måleinstrumenter hjelpe deg med å finne ut om sensoren er defekt eller ikke.

 
 

10

Problemer

Noen av de vanligste problemene med avgastemperatursensorer.

  • Høye temperaturer over lengre tid
  • Støt eller kraftige vibrasjoner
  • Smeltet kabling på grunn av varme
  • Polvending av kontaktstykket
  • Bøyd sensorkropp (keramikk løsner)
  • Skadet sensortopp