Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde


Drivstoffpumpeinformasjon

 
 
 
 

Her kan du lese mer om drivstoffpumper. Informasjonen er delt inn i følgende deler:

  1. Drivstoffkompatibilitet
  2. Ulike størrelser/formater
  3. Intern eller ekstern drivstoffpumpe 
  4. Flow (hvilken kraft pumpen kan håndtere)
  5. Mottrykk
  6. Drivstoffpumpe høres feil ut
  7. Tilbakeslagsventil
  8. Kontaktstykke
  9. Forfilter
  10. Valg av drivstoffpumpe

1

Drivstoffkompatibilitet

Bensin, Etanol, Metanol, Diesel
Nesten alle drivstoffpumper kan håndtere bensin, BF98 og BF95 uten problemer. Det er når alkoholdrivstoff som E85 eller annet aggressivt drivstoff som høyoktan racingdrivstoff brukes at det oppstår problemer. Bensin smører og pleier dermed pumpen uten behov for ytterligere service. Ved bruk av etanol / E85 starter problemene på forskjellige måter. Det vanligste er at de indre delene av drivstoffpumpene slites og pumpen rett og slett stopper. Til tross for tekster om at drivstoffpumper tåler E85, skal du være klar over at de slites mer enn ved bensin og vil da ha kortere levetid. Det er svært få drivstoffpumper som faktisk kan kjøre på E85, hvor komponentene ikke er laget for alkoholdrivstoff. Uavhengig av valg av drivstoffpumpe må det benyttes smøretilsetning ved bruk av etanol som drivstoff for å redusere slitasje.

 
 

Hvilket drivstoff en  drivstoffpumpe tåler

De fleste drivstoffpumper kan håndtere bensin med mindre annet er angitt. Men når det kommer til etanol og racingdrivstoff, kan du få problemer. Hovedsakelig fordi bensin har et naturlig "smøremiddel" for de interne komponentene i drivstoffpumpen som ikke kjører drivstoff og etanol.

Nå har du to alternativer. Tilsett smøremiddel som tilsetning eller bruk en drivstoffpumpe laget for etanol.

Merk! Det er forskjell på en drivstoffpumpe som er laget for racerdrivstoff og etanol og en vanlig drivstoffpumpe som kan håndtere dette drivstoffet en stund.

 
 

2

Ulike størrelser/formater

De vanligste dimensjonene på drivstoffpumper både originale og ettermarked som er montert i tank, i en drivstoffpumpefeste inne i drivstofftanken er 39mm, 40mm og 50mm. Det er også en ekstra liten walbro drivstoffpumpe (GST302) som kun måler 36,5 mm i diameter.

Som ekstern drivstoffpumpe er det stort sett pumper som er 60mm i diameter, men også en liten Walbro-pumpe på 39mm.

 
 

3

Intern eller ekstern drivstoffpumpe

Det som avgjør om du skal bruke ekstern eller intern pumpe er monteringsmulighetene. Funksjonen er den samme så lenge den spesifikke pumpen du ser på kan håndtere strømmen.

Hvis du har en drivstofftank som ikke tillater installasjon av en intern pumpe, bruk en ekstern. Men en intern drivstoffpumpe kan vanligvis brukes da det nå er flere små, fine pumper som gir god flyt.

 
 

4

Flow 

Hvor mye strøm må pumpen håndtere?
For å vite dette må du beregne hvor mye drivstoff som skal brukes hvis sprinklerne er helt åpne. Har vi f.eks en 4cyl turbomotor med Bosch 1500cc fordeler som skal lade 1 bar med 3 bar basis drivstofftrykk. Med en lineær drivstofftrykkregulator vil drivstofftrykket da være 4 bar ved fullt ladetrykk. En 1500cc Bosch drivstoffinjektor flyter 1690cc per minutt ved 4 bar som er 6,76 liter per minutt. Dette multiplisert med 60 (én time) er 405,6 liter drivstoff per time som skal brukes ved fullt ladetrykk.

 

Hvilken kraft pumpen kan håndtere

Å bestemme hvilken pumpe du skal bruke for å håndtere kraftmålene dine krever noen enkle beregninger. Eksempel:

4 x 900cc/min dyser på 3 bar.
900 x 4 = 3600cc/min (3,6L / min)
3,6 * 60 = 216L/H (drivstoffpumpekapasitet ved 3 bar mottrykk)

Kjører du med 1 bar overtrykk og sprinklerne leverer 960cc ved 4bar.

4 x 960cc/min dyser på 3 bar.
960 x 4 = 3840cc/min (3,84L / min)
3,84 * 60 = 230,4L/H (drivstoffpumpekapasitet ved 4 bar mottrykk)

Sørg for å sjekke drivstoffpumpens strømning ved det beregnede mottrykket. Du kan enkelt gjøre dette ved å bruke taggene i kategorien her:

Drivstoff pumper

 

Drivstoffpumpestrømmen synker når trykket øker.
Dyserstrømmen øker når trykket øker.

Maksimalt trykk

Injeksjon eller forgasser
Her er det egentlig et spørsmål om du skal ha en høytrykkspumpe til innsprøytningssystemet som kan levere opptil 9 bar trykk, da noen motorsport drivstoffinjektorer tåler opptil 8 bar trykk. Alternativt en lavtrykkspumpe som vanligvis leverer opptil 0,5-0,6 bar.

 
 

5

 

Mottrykk

Bensinpumpens navn er ofte gitt av drivstoffstrømmen de kan levere ved 3 bar. Dette gir deg bare en indikasjon på hva du trenger. Sammenlign det med en sykkel. Med et høyt gir kan du sykle raskere = pumpens maksimale flow. Men med høyere gir blir det tyngre i oppoverbakke = mottrykk.

Sørg for å sjekke drivstoffpumpens strømning ved det beregnede mottrykket. 3 bar grunntrykk pluss 1,5 bar ladetrykk gir deg 4,5 bar mottrykk.

Det er denne informasjonen som bestemmer hva en pumpe kan håndtere.

 
 

6

Drivstoffpumpe høres feil ut

Ulike grunner til at drivstoffpumpen høres rart ut:

Ulike pumper høres veldig forskjellig ut
Ulike drivstoffpumper kan lage forskjellige lyder / på forskjellige måter. Selv identiske drivstoffpumper av samme merke og modell ved siden av hverandre kan høres annerledes ut.

Det er luft i systemet
Drivstoffpumpen er montert slik at luft kommer inn i ledningen. Når luft kommer inn i systemet, vil drivstoffpumpen høres annerledes ut. Luft kan komme inn hvis pumpen sitter over drivstoffnivået / høyt oppe slik at den kan suge inn drivstoffet. Drivstoffpumper ønsker egentlig ikke å suge inn drivstoffet.

Tett forfilter
Når forfilteret er tett oppstår det samme fenomenet som når det er luft i systemet, og dermed vil drivstoffpumpen høres annerledes ut. Det kan også være et innebygd filter i pumpen som kan være tilstoppet og blokkere strømmen.

Økt drivstofftrykk
Når drivstofftrykket øker med ladetrykket, endrer pumpen også lyd med belastningen. Dette er helt normalt og gjelder alle drivstoffpumper selv om ingen forskjell høres.

Tett drivstoffilter
Drivstoffilteret kan være tilstoppet. Dette tilsvarer økt drivstofftrykk. Drivstoffpumpen må jobbe hardere for å presse drivstoffet igjennom med en annen lyd som resultat.

Innskudd fra Etanol
Når du bruker etanol dannes det avleiringer – selv om bilen bare står stille. Disse avleiringene dannes lettere hvis bilen står stille. Når drivstoffet skiftes, er det vanligvis ikke så mange problemer med avleiringer. Drivstofftilsetning for etanol anbefales alltid! Når det dannes avleiringer, høres drivstoffpumpen vanligvis annerledes ut av ulike årsaker. Noen årsaker er at drivstoffilteret, forfilteret og ledningene blir tette.

 
 

7

Tilbakeslagsventil


Tilbakeslagsventiler finnes i ulike utførelser og de det snakkes om i ettermarkedet er Bosch-varianten som ikke takler høy flyt men som tetter veldig godt. Deretter er det en fullstrøms tilbakeslagsventil som er større i kroppen enn en vanlig tilbakeslagsventil for å kunne romme de interne komponentene uten å hindre strømmen. Disse fullstrøms tilbakeslagsventilene brukes i utgangspunktet alltid i ettermarkedssystemer når man ønsker flyt men fortsatt egenskapene til en original bil som er lett å starte.

Tilbakeslagsventiler brukes når du ønsker å opprettholde drivstofftrykket også når motoren er slått av for å gjøre det lettere å starte ved neste oppstart. Disse tilbakeslagsventilene brukes også i drivstoffsystemer hvor to eller flere pumper kjøres parallelt i ulike trinn eller med styring av et PWM-signal. Dette for at drivstoff ikke skal presses ut bakover fra drivstoffpumpen som er slått av.

 
 

8

Kontaktstykke

Kontakt / terminal på drivstoffpumpe
Terminalene og kontakten på drivstoffpumper varierer vanligvis avhengig av merke. Walbro har en kontaktdel, Bosch har en annen osv. Når du ser på eksterne pumper, har de nesten alltid terminalforbindelser.

 
 

9

Forfilter

Ekstern drivstoffpumpe
Drivstoffpumper har innebygde drivstoffiltre som er montert innvendig og ikke kan skiftes ut. Dette regnes ikke som et filter. Ønsker du et drivstoffilter kjøper du det separat og legger det på trykksiden. Ønsker du et forfilter kjøper du også dette separat og monterer det før bensinpumpen på sugesiden.

Intern drivstoffpumpe
Her er forfilteret montert på sugesiden / innløpet til pumpen og kan enkelt skiftes ut ved å klikke av det gamle filteret og klikke på det nye. Dette forutsetter at du har pumpen løs – ikke montert.

Les mer om drivstoffilter her

 
 

10

Valg av drivstoffpumpe


Velg drivstoffpumpe i 3 enkle trinn

Dette er kun forenklede retningslinjer. Man velger gjerne litt for store diffusorer fordi man ikke vet helt hvilken effekt man skal ha eller fordi det ikke finnes diffusorer tilgjengelig i så små trinn som matcher effekten nøyaktig.

Derfor blir drivstoffpumpen nå også litt for stor da vi matcher den til strømmen til injektorene. Grunnen er at hvis du senere har mer kraft og regner med hva sprinklerne kan klare, kan det hende at drivstoffpumpen ikke er nok i stedet.

Men med denne metoden er injektor og drivstoffpumpe matchet.

Trinn 1
Finn hvilke diffusorer du bør ha til motoren din her
 
 
Trinn 2
I listen nedenfor - finn ut hvor mye diffusorene du skal ha flyter til motoren din. (4,5,6 eller 8 spredere)

4 dyser

280cc - 67 l/h
373cc - 90 l/h
430cc - 103 l/h
550cc - 132 l/h
630cc - 151 l/h
870cc - 209 l/h
980cc - 235 l/h
1200cc - 288 l/h
1500cc - 360 l/h
1700cc - 408 l/h
2200cc - 528 l/h

5 dyser

280cc - 84 l/h
373cc - 112 l/h
430cc - 139 l/h
550cc - 165 l/h
630cc - 189 l/h
870cc - 261 l/h
980cc - 294 l/h
1200cc - 360 l/h
1500cc - 450 l/h
1700cc - 510 l/h
2200cc - 660 l/h

6 dyser

280cc - 101 l/h
373cc - 134 l/h
430cc - 154 l/h
550cc - 198 l/h
630cc - 227 l/h
870cc - 313 l/h
980cc - 353 l/h
1200cc - 432 l/h
1500cc - 540 l/h
1700cc - 612 l/h
2200cc - 792 l/h

8 dyser

280cc - 134 l/h
373cc - 179 l/h
430cc - 206 l/h
550cc - 264 l/h
630cc - 302 l/h
870cc - 418 l/h
980cc - 470 l/h
1200cc - 576 l/h
1500cc - 720 l/h
1700cc - 816 l/h
2200cc - 1056 l/h

Trinn 3
Velg pumpen som flyter minst like mye som verdien du oppnådde i trinn 2.

Modell - liter/time

Bosch  0 580 254 040 - 210 l/h
Walbro GST 302 - 240 l/h
Walbro GSS 342 - 255 l/h
Walbro GSS 341 - 255 l/h
Walbro GSL 392 - 255 l/h
Bosch 0 580 254 044 - 260 l/h
AEM 320L E85 - 320 l/h
AEM 320L - 320 l/h
Fuel pump E85 silver - 340 l/h
Fuel pump E85 black - 340 l/h
DeatschWerks DW400 - 400 l/h
AEM 400L 420 l/h
Walbro GST 450 - 425 l/h
Walbro GST 520 - 470 l/h

Økt drivstofftrykk: Drivstoffpumpens strømning synker og injektorstrømmen øker.
Redusert drivstofftrykk: Drivstoffpumpestrømmen øker og injektorstrømmen reduseres.