Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

Valg av drivstoffpumpe 

Dette avhenger av mange faktorer, men vi viser dem alle her for å være sikker på at du velger riktig drivstoffpumpe for din applikasjon. Bruk drivstofftype, flyt, tank eller eksternt, mottrykk, nødvendig tilbehør.

 
 
 
 

Drivstoffkompatibilitet

Bensin, Etanol, Metanol, Diesel
Nesten alle drivstoffpumper kan håndtere bensin, BF98 og BF95 uten problemer. Det er når alkoholdrivstoff som E85 eller andre aggressive drivstoff som høyoktan drivstoff brukes, at det oppstår problemer. Bensin smører og pleier dermed pumpen uten behov for ytterligere service. Når du bruker etanol / E85, starter problemene på forskjellige måter. Det vanligste er at de indre delene av drivstoffpumpene slites og pumpen stopper rett og slett. Til tross for tekster om at drivstoffpumper kan håndtere E85, bør du være oppmerksom på at de slites ut mer enn med bensin og vil da ha en kortere levetid. Det er svært få drivstoffpumper som faktisk kan kjøre på E85, der de interne komponentene er laget for alkoholdrivstoff. Uavhengig av valg av drivstoffpumpe, må et smøremiddel brukes ved bruk av etanol som drivstoff for å redusere slitasje.

 

Hvilket drivstoff kan en drivstoffpumpe håndtere?

De fleste drivstoffpumper kan håndtere bensin med mindre annet er angitt. Men når det gjelder etanol og drivstoff, kan du få problemer. Hovedsakelig fordi bensin har et naturlig "smøremiddel" for drivstoffpumpens interne komponenter som ikke kjører drivstoff og etanol.

Nå har du to alternativer. Tilsett smøremiddel som tilsetningsstoff, eller bruk en drivstoffpumpe laget for etanol.

Merk!. Det er en forskjell mellom en drivstoffpumpe som er laget for rennstoff og etanol, og en vanlig drivstoffpumpe som kan kjøre på dette drivstoffet en stund.

Størrelse

Drivstoffpumpestørrelse
De vanligste dimensjonene til drivstoffpumper både originale og på ettermarkedet som er montert på tanken, i en drivstoffpumpe som er inne i drivstofftanken, er 39 mm, 40 mm og 50 mm. Det er også en ekstra liten Walbro drivstoffpumpe (GST302) som bare måler 36,5 mm i diameter.

Som en ekstern drivstoffpumpe er det stort sett pumper som er 60 mm i diameter, men også en liten Walbro pumpe på 39 mm.

 

Intern eller ekstern drivstoffpumpe? 

Det som avgjør om du skal bruke en ekstern eller intern pumpe er monteringsalternativene. Funksjonen er den samme så lenge den spesifikke pumpen du ser på kan håndtere strømmen.

Hvis du har en drivstofftank som ikke tillater installasjon av en intern pumpe, bruk en ekstern. Men en intern drivstoffpumpe kan vanligvis brukes da det nå er flere små fine pumper som leverer godt med flyt.

Strømme

Hvor mye flyt skal pumpen håndtere?
For å vite dette må du beregne hvor mye drivstoff som skal brukes hvis injektorene er helt åpne. Har vi for eksempel en 4 cyl turboladet motor med Bosch 1500cc injektor som vil lade 1 bar med 3 bar drivstofftrykk.
Drivstofftrykket med en lineær drivstofftrykkregulator vil da være 4 bar ved fullt ladetrykk. En 1500cc Bosch drivstoffinjektor flyter 1690cc per minutt ved 4 bar, som er 6,76 liter per minutt. Dette multiplisert med 60 (en time) blir 405,6 liter drivstoff per time som vil bli brukt ved fullt ladetrykk.

 

Hvor mye kraft en drivstoffpumpe kan klare

Å bestemme hvilken pumpe du skal bruke for å administrere effektmålene dine trenger noen enkle beregninger. Eksempel:

4 x 900cc / min dyser på 3 bar.
900 x 4 = 3600cc / min (3,6L / min)
3,6 * 60 = 216L / H (drivstoffpumpekapasitet ved 3 bar mottrykk)

Hvis du kjører med 1 bar overtrykk og dyser leverer 960cc på 4bar.

4 x 960cc / min injektorer på 3 bar.
960 x 4 = 3840cc / min (3,84L / min)
3,84 * 60 = 230,4L / H (drivstoffpumpekapasitet ved 4 bar mottrykk)

Sørg for å sjekke strømmen til drivstoffpumpen ved det beregnede mottrykket. Du gjør dette enkelt ved hjelp av taggene i kategorien her:

Drivstoffpumper

Maksimalt trykk

Injeksjon eller forgasser
Her er det virkelig et spørsmål om du skal ha en høytrykkspumpe for injeksjonssystemer som kan levere opptil 9 bar trykk ettersom noen motorsport drivstoffinjektorer kan håndtere opptil 8 bar i trykk.

Alternativt en lavtrykkspumpe som vanligvis leverer opptil 0,5-0,6 bar.

 

 

Drivstoffpumper og mottrykk

Drivstoffpumpens navn er ofte gitt av drivstoffstrømmen de kan levere på 3 bar. Dette gir deg bare en indikasjon på hva du trenger. Sammenlign det med en sykkel.
Med høyt gir kan du sykle raskere = maksimal pumpestrøm.
Men med et høyere gir blir det tyngre i en oppoverbakke = mottrykk.

Sørg for å sjekke drivstoffpumpestrømmen ved ditt estimerte mottrykk. 3 bar basetrykk pluss 1,5 bar boosttrykk gir deg 4,5 bar mottrykk.

Det er denne informasjonen som avgjør hva en pumpe kan håndtere.

 

Kategori - Drivstoffpumper

Tilbehør til drivstoffpumper

Kontrollventil, kontakt og forfilter

 

Kontrollventil


Tilbakeslagsventiler / kontrollventiler er tilgjengelige i forskjellige utførelser, og de som det snakkes om på ettermarkedet er Bosch varianten, som ikke tåler høy strømning, men som tetter veldig godt. Deretter er det tilbakeslagsventilen med full gjennomstrømning som er større i kroppen enn en vanlig tilbakeslagsventil, slik at de indre komponentene kan passe uten å hindre strømmen. Disse tilbakeslagsventilene med full gjennomstrømning brukes i prinsippet alltid i ettermarkedssystemer når du vil ha flyt, men fremdeles egenskapene til en original bil som er lett å starte.

Kontrollventiler brukes når du vil opprettholde drivstofftrykket selv når motoren er slått av for å gjøre det lettere å starte ved neste oppstart. Disse tilbakeslagsventilene brukes også i de drivstoffsystemene der to eller flere pumper kjøres parallelt i forskjellige stadier eller med kontroll av et PWM signal. Dette er slik at drivstoffet ikke tvinges ut av bakveien ut av drivstoffpumpen som er slått av.

Kontakt

Kontakt / terminal på drivstoffpumpe
Terminalene og kontakten på drivstoffpumper varierer vanligvis avhengig av merke. Walbro har en kontakt, Bosch har en annen, og så videre. Når du ser på eksterne pumper, har de nesten alltid terminalforbindelser.

Forfilter

Drivstoffpumpe forfilter
Drivstoffpumper har innebygde drivstoffiltre som er montert innvendig og ikke kan byttes ut. Dette regnes ikke som et filter. Hvis du vil ha et drivstoffilter, kjøper du det separat og legger det på trykksiden. Hvis du vil ha et forfilter, kjøper du også dette separat og monterer det før drivstoffpumpen på sugesiden.