Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

 

Installasjon av motorlager i 12 trinn

12 trinn for montering av lagre i en motor.

Dette er bare tips, og i den minste usikkerhet bør en erfaren mekaniker alltid håndtere denne typen jobber.

 

1. Merk lageroverfall.

Sørg for at dekslene fra råder og bærelager er skikkelig merket før du fjerner dem.

Lageroverfall males individuelt på det spesifikke stedet og må ikke blandes. Overfall nummer 1 må alltid være på det stedet. Den må heller ikke vris. Dette er viktig ellers vil det ikke fungere.

 

2. Bærespor

 

Når du skifter lagre, er det viktig å sjekke lagersetene, da smuss og skader som har oppstått lett går glipp av. Denne overflaten kan lett prioriteres ned ettersom den ikke utsettes for bevegelige deler. Men denne overflaten er av størst interesse da den er grunnlaget for hvor godt lageret er montert og hvor jevn trykkfordeling lageret senere blir.

Når veivakselen og veivstengestagene er montert med riktig tiltrekkingsmoment, må det utføres kontroller på:

  • Størrelse
  • Ujevnheter
  • Rundhet
  • Overflatenes finhet

Ikke glem å sjekke monteringsflatene til noen lagre.

 

3. Vevaxelns tapp

Akkurat som bærespor, må veivakselen kontrolleres:

  • Størrelse
  • Ujevnheter
  • Rundhet
  • Overflatenes finhet

 

4. Hold den ren

 

En industriell vask av motordelene er standard, men ikke glem å fjerne all koks i kanalene. Når nye lagre monteres og smuss slippes ut, kan det lett oppstå skader på lagre og andre deler.

Rengjør derfor oljekanaler med en børste / rørrens og bruk trykkluft og vann for å deretter rense det siste.

 

5. Installer lager

Når punktene ovenfor er ferdige, kan vi begynne å montere hvert lager på plass. Vær nøye med å se hvordan de gamle lagrene har blitt satt slik at ingenting blir feil eller ikke klikker på plass.

 

6. Ekstra kontroller

Sørg for at alle lagrene er montert slik at de respektive sporene er på plass. At utløpet for oljehullene er på linje med motorblokkens oljehull.

 

7. Oljeprimer

Når alle lagrene er montert riktig på plass, er det på tide å smøre dem med olje eller en spesiell primer. Dette er for å få en oljefilm mellom lageret og veivakselen, slik at det ikke oppstår skader når du roterer veivakselen under installasjonen.

 

8. Veivakselinstallasjon

Når motorblokken er i motorstativet og den nedre delen vender oppover, er det på tide å begynne å montere veivakselen. Veivakselen senkes stille ned på plass, og hvert overfall monteres tilbake på stedet de hadde fra begynnelsen. Kontroller at ikke smuss eller styring forhindrer overfall i å passe perfekt

 

9. Stramming av veivaksellager

Håndter veivakselboltboltene i henhold til produsentens anbefalinger for å oppnå riktig tiltrekkingsmoment. Hvis det brukes et aksialtrykklager, må du trykke veivakselen mot den slik at den legger seg på riktig måte. Trekk deretter sakene en etter en i henhold til OEM prosedyren, som vanligvis starter fra midten og jobber seg i en sirkel utover. Kontroller at veivakselen kan roteres fritt før du strammer boltene. Sjekk også dette etter at hvert overfall er trukket. Hvis veivakselen er tyngre etter at en bolt er trukket, er det noe galt. Dette skal ikke skje. veivakselen skal gå like lett etter stramming som før. Kontroller riktig bærespill før videre installasjon.

 

10. Aksial spill veivaksel

Kontroller at veivakselen har et aksialt spill som er innenfor toleransene.

Skyv veivakselen maks fram. Mål deretter med en mikrometer hvor langt tilbake du kan trekke veivakselen. Dette kan også måles med bladmålinger.

 

11. Monter råder

Når råder og stempler er montert sammen, kan de skyves ned i sylinderhullet slik at angrepet på råder matcher veivakselen. Legg merke til eventuelle asymmetriske egenskaper ved råder og stempler hvis de skal dreies i en bestemt retning. Dette er vanligvis utmerket.
Håndter veivakselboltboltene i henhold til produsentens anbefalinger for å oppnå riktig tiltrekkingsmoment. En bladmåler kan brukes mellom råder og veivakselen, slik at råder ikke vrir seg når den strammes og skader veivlagrene.
Kontroller at veivakselen kan roteres fritt før og etter at boltene er strammet til. Veivakselen skal snurre like lett etter stramming, så før noe er galt. Akkurat det samme prinsippet som punk 9.

 

12. Kjør opp oljetrykket

Før du starter, vil du kjøre opp oljetrykk med ny fersk olje, slik at alle lager smøres fullstendig. Dette gjøres med en ekstern pumpe eller ved å spinne den originale oljepumpen manuelt med et bor.