Eksosverdier - Informasjon

Informasjon om eksosverdier
- Innledning
- HC (Hydrokarbon = drivstoff)
- CO (Karbonmonoksid)
- O2 (Oksygen)
- CO2 (Karbon dioksid)
- NOx (Kvælstoffoksid)
1 ▼
Innledning
Ved en perfekt forbrenning dannes vann og karbondioksid.
Den eneste haken er at det ikke finnes en perfekt forbrenning i en forbrenningsmotor.
Derfor dannes "restprodukter" som hydrokarboner, karbonmonoksid, oksygen, karbondioksid, kvälstoff samt vann. Disse fem beskrives her nedenfor (vi hopper over vann)
2 ▼
HC (Hydrokarbon = drivstoff)
Hydrokarbonene er uforbrent drivstoff. Har du problemer med tenngnister, tennkabler eller annen feiljustert tenning, alternativt vakuumlekkasje, så øker hydrokarbonene (HC) i eksossystemet.
Årsaker
- Dårlig tennsystem
- Dårlige tennkabler
- Dårlige tennplugger
- Vakuumlekkasje / luftlekkasje
- Feil motorjustering
3 ▼
CO (karbonmonoksid)
CO er resultatet av en for fet blanding (under lambda 1) der en forbrenning ikke kan skje ordentlig på grunn av mangel på oksygen.
En trimmet motor er ofte justert for å sprøyte inn mer drivstoff "enn nødvendig" for bedre sylinderkjøling ved høyere omdreininger / høye forbrenningstrykk (økt sikkerhetsmargin). Dette skal ikke påvirke HC ved tomgang under en måling, da er det noe galt.
Årsaker
- Lav tomgang
- Fet blanding (under lambda 1)
- Tett luftfilter / luftveier
- Tett veivhusventilasjon
- Feil motorjustering
Karbonmonoksid er resultatet ved for lite oksygen under forbrenning
4 ▼
O2 (oksygen)
Vakuumlekkasje, eksoslekkasje eller tenneproblemer gir ofte utslag på en O2-måling, og alle kan gi opphav til feiltenning.
O2 bør ved måling ligge på 1,5% eller mindre hvis CO2 er 14-15% og HC samt CO er ~0
5 ▼
CO2 (karbondioksid)
Karbondioksid er et mål på hvor effektiv forbrenningen er. Større del CO2 i avgassene innebærer at motoren jobber effektivt.
CO2 skal ved måling ideelt ligge på 13-15% om CO og HC ~0 og O2 er 1-3%.
Karbondioksid er resultatet ved en effektiv forbrenning
6 ▼
NOx (kvikksølvoksid)
NOx dannes når forbrenningstemperaturen overstiger ~1370 grader. Dette påvirker ikke motorprestasjonen mer enn at røyk kan dannes når NOx og HX blandes.
Årsaker:
- Høy temperatur
▼
▼
-
Motor og tuning
- Motorblokker: Deler og hvordan de passer sammen
- Motordekksklaring
- Toppakning - Informasjon
- Veivhusventilasjon Informasjon
- Montering av motorlager
- Motorlager Informasjon
- Dumpventil: Informasjon og montering
- Spjeldhus - Informasjon
- Støy fra motor - Feilsøking
- ARP-bolter: Materialer og spesifikasjoner
- Eksosanlegg: Deler og montering
- Eksosbandasje
- Eksosrør: Hvilket materiale bør du velge? [+ekstra informasjon]
- Eksosverdier - Informasjon
- Hva betyr sitater på Wiseco & JE stempler?
- Hvordan fungerer kjølesystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering av råder
- Montering av stempelringer TIPS
- Oljekjøler - Informasjon og FAQ
- Oljesystem motor
- Problemer med kjølesystemet på en bil
- Vannpumpe for motor