Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

Eksosverdier - Informasjon

 
 

Informasjon om eksosverdier

  1. Innledning
  2. HC (Hydrokarbon = drivstoff)
  3. CO (Karbonmonoksid)
  4. O2 (Oksygen)
  5. CO2 (Karbon dioksid)
  6. NOx (Kvælstoffoksid)
 
 

1

Innledning

Ved en perfekt forbrenning dannes vann og karbondioksid.

Den eneste haken er at det ikke finnes en perfekt forbrenning i en forbrenningsmotor.

Derfor dannes "restprodukter" som hydrokarboner, karbonmonoksid, oksygen, karbondioksid, kvälstoff samt vann. Disse fem beskrives her nedenfor (vi hopper over vann)

 
 

2

HC (Hydrokarbon = drivstoff)

Hydrokarbonene er uforbrent drivstoff. Har du problemer med tenngnister, tennkabler eller annen feiljustert tenning, alternativt vakuumlekkasje, så øker hydrokarbonene (HC) i eksossystemet.

Årsaker

  • Dårlig tennsystem
  • Dårlige tennkabler
  • Dårlige tennplugger
  • Vakuumlekkasje / luftlekkasje
  • Feil motorjustering
 
 

3

CO (karbonmonoksid)

CO er resultatet av en for fet blanding (under lambda 1) der en forbrenning ikke kan skje ordentlig på grunn av mangel på oksygen.
En trimmet motor er ofte justert for å sprøyte inn mer drivstoff "enn nødvendig" for bedre sylinderkjøling ved høyere omdreininger / høye forbrenningstrykk (økt sikkerhetsmargin). Dette skal ikke påvirke HC ved tomgang under en måling, da er det noe galt.

Årsaker

  • Lav tomgang
  • Fet blanding (under lambda 1)
  • Tett luftfilter / luftveier
  • Tett veivhusventilasjon
  • Feil motorjustering

Karbonmonoksid er resultatet ved for lite oksygen under forbrenning

 
 

4

O2 (oksygen)

Vakuumlekkasje, eksoslekkasje eller tenneproblemer gir ofte utslag på en O2-måling, og alle kan gi opphav til feiltenning.

O2 bør ved måling ligge på 1,5% eller mindre hvis CO2 er 14-15% og HC samt CO er ~0

 
 

5

CO2 (karbondioksid)

Karbondioksid er et mål på hvor effektiv forbrenningen er. Større del CO2 i avgassene innebærer at motoren jobber effektivt.

CO2 skal ved måling ideelt ligge på 13-15% om CO og HC ~0 og O2 er 1-3%.

Karbondioksid er resultatet ved en effektiv forbrenning

 
 

6

NOx (kvikksølvoksid)

 NOx dannes når forbrenningstemperaturen overstiger ~1370 grader. Dette påvirker ikke motorprestasjonen mer enn at røyk kan dannes når NOx og HX blandes.

Årsaker:

  • Høy temperatur