Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

Turbo - Tilkoblinger

Her går vi gjennom hvilke tilkoblinger som passer for din turbo. Eksosuttak, oljetilførsel, vannforbindelser og så videre.

Introduksjon

En guide til de forskjellige tilkoblingene som er tilgjengelige på en turbo. Nedenfor ser vi nærmere på hvordan de forskjellige forbindelsene ser ut.

En turbo har følgende tilkoblinger, og den eneste forskjellen er hvis turboen ikke er vannkjølt, så er det ingen vanntilkoblinger.

  • Kompressorinntak
  • Kompressoruttak
  • Vakuumtilkobling
  • Olje in
  • Olje ut
  • Vann in
  • Vann ut
  • Eksosinntak
  • Eksosuttak

 

 

Eksosuttak

Et luftfilter eller en slange ledet fra et luftfilter / luftfilterboks er montert på kompressorinnløpet

 

Luftfilter 

Luftfilteret er montert direkte på turboladerinntaket eller en slange som går til et luftfilter eller en luftfilterboks.

Montering av luftfilter / slange

Installasjon av luftfilter eller slange utføres med slangeklemme, da nesten utelukkende alle kompressorinntak på turboladere er laget for slangetilkobling. Du kan også fjerne kompressor cover fra senterdelen og sveise på et rør som luftfilteret deretter monteres på.
 

Ulike luftfiltre

Ulike typer luftfiltre er tilgjengelige for forskjellige bruksområder eller turboladere. Du kan kategorisere dem som Motorsport, Dry-flow og turbo vakt.

  • Motorsport
    Et såkalt motorsportfilter flyter best ettersom det bare har ~2-5 lag filteroverflate. Færre lag gir også bedre flyt per cm2. og er bedre egnet for motorsport og hvor du har mer motorkraft eller et stort motorvolum. Derfor sies det at disse bør oljes slik at smuss lettere setter seg fast / filtreres.
  • Dry Flow
    Disse filtrene filtrerer best siden de har mer enn ~5 lag filteroverflate. Et dyflow filter brukes ofte som et "off-road" filter hvor det stilles høye krav til filtrering. Ingen olje trenger å brukes heller, så filtreringen er fortsatt god på grunn av flere lag med filteroverflate.
  • Turbo guard
    Et turbogard filter har bare et grovmasket filter som beskyttelse slik at større gjenstander som grus og lignende ikke ved et uhell kommer inn og skader turboen. Turbo guard brukes oftest i dragracing der kravene til filtrering er mindre på grunn av et renere miljø og færre gangtimer.
 

Luftfilterstørrelse

Størrelsen på luftfilteret bestemmes vanligvis av plass som er tilgjengelig. Først velger du type luftfilter og deretter velger du et så stort luftfilter som passer. Da er det aldri fare for at luftfilteret fungerer som en flaskehals og hemmer strømmen. Innstrømningen er veldig viktig og hemmet innstrømning kan være en årsak til mangel på effekt.
 

 

Kompressoruttak

Kompressoruttaket monteres sammen med motorinntaket

 

Trykkrør

Turboladerens utløp er montert mot trykkrørene som ledes inn i motoren.

Montering av trykkrør

Fra turbo til motor ledes luften ved hjelp av rør. Disse kalles trykkrør da turboen bygger opp et trykk som overlader motoren. Trykkrørene ledes først gjennom en intercooler som kjøler trykkluften og deretter videre gjennom spjeldhuset / inntaket som er plassert på motoren.
Disse trykkrørene er forbundet med silikonslange og slangeklemmer eller hurricane clamps som gir en sikker forbindelse som ikke hopper fra hverandre ved rykk og vibrasjoner.
 

Ulike trykkrør

Trykkrør kan bygges med forskjellige typer rør. Aluminium er mest vanlig på grunn av vekten, men det er også eksempler på hvor stål og rustfritt stål brukes. Trykkrørene i aluminium kan deles inn i tre kategorier å velge mellom. Polerte trykkrør, ubehandlede trykkrør 3mm og ubehandlede trykkrør 2mm

  • Polerte trykkrør
    Disse rørene er 2 mm tykke og har en behandlet / polert overflate som gir et godt utseende. Overflaten kan slipes / skrapes av hvis du ønsker en rå overflate. De forskjellige rørene er tilgjengelige i rette rør, 30 grader, 45 grader, 90 grader, 135 grader og 180 grader. Dette gjør disse rørene veldig egnet for konstruksjon av trykkrør. Bendene er produsert med en lang radius.
  • Ubehandlede trykkrør 3mm
    Disse trykkrørene er sterke og er tilgjengelige i rette rør og 90 graders bøyning kort radius (1,5xD).
  • Ubehandlede trykkrør 2mm
    Disse trykkrørene er lette som de polerte, men tilbyr i tillegg til de rette rørene over 90 grader bøyning i en kort radius (1,5xD). Disse kan kuttes for å få 45 grader eller en annen vinkel
 

Størrelse på trykkrør

Størrelsen på trykkrør bestemmes vanligvis av turboens kompressoruttak og gasshuset. Hvis turboens koppmørtelutløp er 2 "og gasshuset 3", brukes et trykkrør i mellom. 2 ", 2,5" eller 3 ". Sorter rørene opp eller ned ved hjelp av aluminiumskegler.
 

 

Vakuumtilkobling

Vakuumtilkoblingen monteres sammen med motorinntak / trykksystem

 

Vakuumtilkobling

Vakuumtilkoblingen er koblet til inntaks / trykkrøret med en vakuumslange laget av silikon eller pneumatisk slange.

Montering av vakuumtilkobling

Turboens vakuumtilkobling er koblet til wastegaten. Dette kan kobles direkte til wastegate, men vil da bare gi grunnleggende ladningstrykk / trykket som wastegate fjæren kan opprettholde. Hvis du kobler en boosttrykkregulering på slangen mellom turboens vakuumtilkobling og wastegate, kan du kontrollere turboens boosttrykk ved hjelp av denne boost kontrollen. Den er tilgjengelig som en analog kalt en pys-ventil eller elektrisk som styres av motorstyringssystemet (ECU).

Vakuumtilkoblingen er ikke klar på alle turboladere fordi noen ønsker å montere kontrollen på trykkrørene i stedet. Men hvis forbindelsen ikke er klar, har kompressordekselet alltid visse steder som er beregnet for boring og gjenging der det er mer gods. Deretter fjernes kompressordekselet før det gjøres endringer.

 

Ulike vakuumtilkoblinger

Det er to typer vakuumtilkoblinger som vanligvis brukes. Silikonslange og pneumatisk slange.

Silikonslange er myk, fleksibel og tåler høye temperaturer pga. at den er laget av silikonmateriale. Montering gjøres på klassiske nippler med mothaker da slangen er fleksibel og tetter godt over en nippel med mothaker. Denne typen slange er vanligvis originalmontert på biler.

Pneumatisk slange er stiv, ikke så fleksibel og tåler ikke høye temperaturer fordi den er laget av plast. Montering sker med en såkalt push-lock-fitting. Monteringen er enkel ved å skyve slangen inn i koblingen og deretter låses den i koblingen automatisk. Ved demontering må en krage holdes nede for at slangen skal løsne. Denne slangen er vanligvis montert i næringer.

 

Størrelse på vakuumtilkobling

Slange
Den vanligste størrelsen på slangen som brukes til vakuumkontroll er 4, 5 og 6 mm silikonslange og 1/4" og 6 mm pneumatisk slange.

Fittings
Den vanligste tråden som vakuumnipler bruker er 1/8" NPT, men noen turboladere har M8x1 eller M10x1. Det er også produkter med 1/16" NPT tråd med denne, så anbefales det å gjenges opp til 1/8" NPT så det blir ikke en begrensning.

 

 

Olje in

Olje i monteres sammen med motoroljesystemet (trykkanal)

 

Oljeforsyning

Turboens oljetilførsel ledes fra hvor motorens originale turbo mates med olje, eller alternativt motorens hovedledning med oljetrykk.

Installasjon av turbooljetilførsel

Olje i turboen kan monteres på mange forskjellige måter der stikkontaktene varierer sterkt avhengig av motor. Men en tommelfingerregel her er å alltid ta oljetilførselen fra der den opprinnelig var hvis det er en turbomotor. Hvis det ikke er en turbomotor fra begynnelsen, må en oljekanal være plassert direkte fra oljepumpen (hovedkanalen) slik at det ikke oppstår noe oljetrykkfall.

Deretter er det bare å koble turbo og motor med et passende rør eller slange. Det du bør ta med deg er at turboen blir veldig varm, så en slange som tåler høyere temperaturer bør brukes. Et varmeskjold over en slange eller et rør nærmest turboen kan også med fordel brukes for å forhindre varmestråling, spesielt fra turboens eksoshus.

Et ekstra oljefilter kan brukes på turboens oljetilførsel som en ekstra beskyttelse mot smuss som kommer inn i turboen. Når et ekstra filter med fin filtrering er montert på en glidende lagerturbo, kan det hemme strømmen avhengig av andre parametere. Sørg derfor for at du ikke bruker et filter som er for lite i forhold til strømmen.

 

Ulike turbooljetilførsel

Oljetilførselen kan bygges i både rør og slange, noe som er best for applikasjonen. Slange er vanligvis den enkleste da denne kan formes som du vil og er ikke så vanskelig å passe som et rør. et rør, derimot, er holdbart og ser profesjonelt ut. Original brukes nesten utelukkende rør for oljeforsyning.
 

Størrelsen på oljetilførselen

Størrelsen på oljetilførselen til turboen er nesten utelukkende AN4 (1/4"), dette er fordi en AN3 (1/8") slange som blir litt lengre kan fungere som en begrensning. I tillegg til dette er den viktigste faktoren du må huske på når du leverer turbooljetilførsel følgende:

Har du en kulelager eller en vanlig turbo?

Kulebærende turbo
En kulelagerende turbo trenger en begrensning ved oljeinnløpet, ettersom turboens kulelager ikke skal ha oljetrykk, men bare en strømning. Dette justeres ikke med størrelsen på slangen. Dette justeres med adapteren mellom turbo og slange og er klar til kjøp.

Glidelager turbo
En glidelager turbo trenger fullt oljetrykk akkurat som motorlageret. Restrictor skal IKKE brukes -da svikter turboens lager

 

 

Olje ut

Olje ut monteres sammen med motorblokken eller oljepannen

 

Olje retur

Turboens oljeretur ledes ved hjelp av en slange eller et rør tilbake til motoren / oljepannen.

Montering av oljeretur

Oljen som ledes gjennom oljetilførselen til turboen for å smøre føres deretter tilbake til motoren gjennom oljereturen. Turbos oljeretur er fordelaktig montert der det originale uttaket for oljeretur er plassert. Hvis motoren ikke har en turbo original, er den montert på et egnet sted for service og tilbøyelighet på oljereturen. Vær oppmerksom på at hellingen til oljereturen helst skal være over 45 grader for å evakuere oljen ordentlig. Dette er ikke alltid mulig, men er en retningslinje.

På en motor som ikke har hatt turbo før, kan oljereturen monteres både over og under oljenivået. Det viktigste her er at turboen er montert så høyt at oljenivået aldri kan skyves helt opp i oljereturen ved gass, brems eller sving når turboen var direkte fylt med olje og presset denne ut av eksosanlegget og trykkrør.

 

Diverse oljereturer

En oljeretur kan bygges med både slange og rør. OEM installasjoner bruker vanligvis rør, men dette kan være vanskeligere å installere, så slange brukes oftest på ettermarkedet eller til turbokonvertering / nybygg. Hvis en slange brukes, kan vanlig klassisk slange og slangeklemme være et alternativ, men noe som er veldig populært er å bruke AN-fittings og AN-slange som oljeretur.
 

Oljereturens størrelse

Størrelsen på oljereturen styres av hvor mye olje som mates til turboen. En kulelagerende turbo trenger ikke så mye olje som en vanlig turbo og kan derfor også bruke en mindre dimensjon på oljereturen.

Kulebærende turbo
Vanligvis brukes en AN8 (1/2") slange for oljeretur til en kulelager turbo.

Glidelager turbo
Her brukes AN10 (5/8") eller fortrinnsvis AN12 (3/4") slange for å fullstendig evakuere den store oljestrømmen som følger med en turbo med glidende lager. en tommelfingerregel her er å bruke en slange med en indre diameter som turbo-returhull, helst større.

 

 

Vann inn / ut

Vann inn / ut monteres sammen med motorens vannsystem

 

Vannrør

Turbo vannkjøling er koblet til motorens vannsystem.

 

Installasjon av vann inn og ut

Turboladere som har vannkjøling blir kjøligere når motorens vannledning brukes til å kjøle turboladerens lagerdel. Kjøleforbindelsene mellom turbo og motor kobles til ved hjelp av en slange eller et rør, akkurat som turboens oljetilførsel og oljeretur. Disse er koblet til der den opprinnelige turboen tok vann fra. Hvis motoren ikke hadde en turbo original, må det tas vann etter vannpumpen (på trykksiden) og føres tilbake før vannpumpen (på sugesiden). På denne måten dannes det en strømning gjennom turboen. Vannrørene kan strømme gjennom turboladeren i hvilken som helst retning, det er ingen innløp / utløp.
 

Ulike vannrør

Hvis en turbo er montert original, kan kablene tilpasses OEM installasjonen. Hvis en slangeklemme ble brukt, gjør du det selv nå. eller hvis en tråd brukes, gjør du det selv nå og deretter med fordel bruke AN-fittings. Slanger er igjen en veldig fleksibel løsning og gir en fin installasjon.
 

Størrelse på vannrør

Størrelsen på vannrør er minst 3/8" (AN6), men også 1/2" (AN8) kan brukes. For kjøling av turboladeren er størrelsen på vannrørene ikke av største betydning, men du kan bruke en mindre slange (AN6) for å gjøre installasjonen jevn. Kjølekapasiteten påvirkes i stedet av de andre komponentene i kjølesystemet og ikke størrelsen på kjøleslangene.
 

 

Eksosinntak

Eksosinntak er montert mot manifolder

 

Eksos manifold

Turboen er montert på manifoldflensen / eksosflensen ved hjelp av en v-bånd klemme eller boltet avhengig av type.
 

Montering av eksosinntak

Turbin eksosinntaket er montert på eksos manifolden. Det er her motorens eksosgasser forsyner turboen med energi. Her er det viktig at overgangen er jevn og fin slik at turbulens ikke oppstår unødvendig. En jevn flyt er viktig for å opprettholde effektiviteten til turboen.
 

Ulike eksosinntak

Eksosinnløpet har en manifoldflens som er tilgjengelig i forskjellige standardforbindelser som blant annet T25, T3, T4, T6 og V-bånd. Her må du tilpasse manifolden til tilkoblingen til turbinen hvis produsenten av turboladeren ikke har mulighet til å konfigurere eksosinntaket på turbinhuset. De forskjellige tilkoblingene er også tilgjengelige som singel-entry og twin-entry.

Singel entry
Denne forbindelsen har et stort hull hvor alle avgasser passerer ned i turboens eksosinntak.

Twin entry
Denne typen brukes hvis du har et jevnt antall sylindere (4, 6 eller 8), og deretter kan du ved hjelp av manifoldkonstruksjonen og motorens tenningssekvens lede eksosgassene sammen i en jevnere strømning som skaper en mer effektiv turbo .

 

Eksosinnløpsstørrelse

Størrelsen på eksosinnløpet avhenger vanligvis av hvor mye strøm turboen kan produsere. Det vil si hvor mye flyt som er tillatt. De forskjellige flensene T25, T3, T4 nevnt er også som figurene indikerer i størrelsesorden hvor T25 er minst og T6 er størst. Det er også en V-båndstilkobling, men da kalles dette et 2" V-bånd eller 3" V-bånd og størrelsen er angitt i klar tekst.
 

 

Eksosuttak

Avgasutloppet monteras mot downpipe / främre avgasrör

 

Downpipe 

Turbinens eksosuttak monteres sammen med eksosanlegget / downpipe ved hjelp av en eksosflens.

Montering av downpipe

Eksosgassene ledes ut gjennom eksosutløpet og inn i eksosanlegget. Den fremre delen av eksossystemet som er montert på turboen kalles downpipe. Dette kan være laget av materialet som brukes av resten av eksosanlegget. Materialer i stål eller rustfritt stål er tilgjengelige.
 

Ulike typer eksosflenser

Det er en mengde forskjellige eksosflenser avhengig av turbolader og produsent. Disse er sortert på turboladere og antall bolter, eller hvis det er et V-bånd, er det sortert etter størrelse. Minst to til tre parametere bør brukes for å sikre at du får riktig tilkobling. f.eks. Garrett, 3" V-bånd og eksosinntak.

Produsent
Noen eksempler der du sorterer etter produsent er Garrett 5 bolt, Holset 6 bolt eller Mitsubishi 3 bolt. Disse kan igjen ha flere alternativer, så det er viktig å måle den indre diameteren på hullene / rørene og cc -dimensjonene til bolthullene.

V-bånd
V-båndtilkoblinger har vanligvis en størrelse som passer for eksempel 3" V-bånd. Men selv her kan det være flere varianter, for eksempel utformingen av flensen.

Annen
Andre flenser som er tilgjengelige indikerer den indre diameteren på senterhullet og cc -dimensjonene til festeboltene for å bestemme hva som passer.

 

Størrelse på downpipe

Eksosrør / downpipe kan se annerledes ut, avhengig av motoreffekt og plassering. Men størrelsen bestemmes vanligvis av turboens eksosuttak da dette er så mye som turboen skal kunne evakuere ved maksimal strømning. Derfor vil en turbo med 3" eksosutløp bruke et nedløpsrør med minst 3" eksosutløp, fortrinnsvis 3,5 "for ikke å få en begrensning i flyt den første biten der eksosen er varmest og tar mest plass.