Eksos manifold
Eksos manifold i svart stål og rustfritt stål til Volvo B230, 5 cyl, BMW M50, Toyota supra, Mitsubishi EVO, Saab og andre.
Våre sorte stålrør er bygget i trykkbeholderrør 42,4x2,6 mm, som deretter behandlet etter sveising og til slutt males med en veldig varmebestandig maling før levering.
Rustfritt stål er laget av 321L 42.4x2mm, disse er sveiset med rotgass og rengjort grundig for best resultat.
Produkter
CMR BMW M50 - Volvo 740/ 940 eksos manifold svart stål
T3 Twin 2x WG
![I Lager I lager](/thumb/4975/30x0/ilager.png?q=50)
Er på lager
Eksos manifold mitt Sprekker?
Monter alltid en avstiver som holder turboen oppe da den veier mye og når manifolden blir kald/varm annenhver gang blir det strekk i manifolden. De fleste kjører ikke med disse selene og det fungerer fortsatt, men tipset ovenfor er å minimere risikoen for sprekker i manifolden.
Wastegate med dobbel (twin) turboflens?
Velger du manifolder med wastegate og twin entry flens, får du to rør, ett for hver port. Wastegate-flensen monterer du selv slik at plasseringen blir riktig.
Fordeler og ulemper med manifoldmaterialer
Selv om begge typer fungerer bra, har vi laget en liste som svarer på de fleste spørsmål om manifolder.
Fordeler med svart stål
- Billigere enn SS
- Enklere å produsere
Sort stål ulemper
- Kan bli negativt påvirket på innsiden og slippe materiale ut i turboen
- Laget av tykkere materiale som er tyngre
Fordeler i rustfritt stål
- Tåler høyere temperaturer
- Bedre korrosjonsbestandighet enn svart stål
- Kan håndtere eksosbandasjer bedre på grunn av bedre korrosjonsbestandighet.
- Laget av tynnere materiale som er lettere
- Penere rør fordi de ikke ruster som svart stål.
Ulemper i rustfritt stål
- Rustfritt er dyrere
- SS beveger seg og produserer spenninger under sveising som senere kan resultere i sprekker.
Ulike typer materialer for manifolder
Både sort stål og rustfritt stål finnes i ulike kvaliteter. Sørg derfor for å få rør fra en pålitelig kilde.