Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

Intercooler guide

 

 

Hva gjør en intercooler?

En intercooler forklart i tre korte trinn:

  • En intercooler / ladeluftkjøler kjøler inntaksluften i en forbrenningsmotor med overladning.
  • Luften som går fra turbo til motor er varm og bør kjøles ned ettersom kaldere luft har høyere tetthet og mer oksygen.
  • Mer oksygen i motoren muliggjør høyere effektivitet / motoreffekt.
Mer informasjon om dette:
 

1. Turbo

 

Motorens varme eksosgasser driver turboen og gjør at friskluft kan presses inn i motoren. Den friske luften blir raskt oppvarmet av den varme turboen. Derfor brukes en intercooler for å kjøle inntaksluften igjen.

 

2. Intercooler

 

En intercooler brukes til å kjøle inntaksluften i en overladet forbrenningsmotor. Luften kjøles ned fordi kald luft har høyere tetthet og mer oksygen enn varm og derfor gir en høyere virkningsgrad i motoren.

 

3. Motor

 

Her kan du se et overordnet bilde hvor turbolader, intercooler og motor er tilkoblet. Uten denne intercooleren ville inntaksluften vært varmere med lavere effektivitet som et resultat.

 

 
 

 

Hva består en intercooler av?

En intercooler består kort av tre ting:

  • Cellepakke
  • Gavler
  • Tilkoblinger
Mer informasjon om dette:
 

1. Cellepakke

 

Cellepakken er delen som kjøler inntaksluften. Den består av celler der hvert annet lag roteres 90 grader. Dette er for at turboens varme luft skal krysse den omgivende luften som fungerer som kjøling før den når motoren.

 

2. Gavler

 

Endene er sveiset til cellepakken og gjør det mulig å kople trykkrør ved hjelp av tilkoblinger. 

 

 

3. Tilkoblinger

 

Tilkoblinger fra en intercooler kan variere i størrelse, men typen tilkobling kan også variere. Noen ganger brukes en tilkobling for silikonslange og noen ganger Hurricane clamps.

 
 

 

Hvordan fungerer en intercooler?

Varm inntaksluft (Charge air passages) - Fra turboen tvinges varm luft inn gjennom den ene siden av intercooler / cellepakken.
Avkjølt innsugningsluft (Charge air passages)
- Den varme inntaksluften fra turboen har krysset med luften rundt gjennom intercooler / cellepakken og er nå avkjølt.
Omgivende luft (Ambient air passages) - Den omgivende luften tvinges med vinden gjennom cellepakker / intercooler og kjøler varm inntaksluft.
 
 

 

Monter Intercooler

Siden en intercooler har mange skjøter mellom alle kjøleelementer og er sveiset i endene, er det viktig å montere dette i gummisuspensjoner. Dette er for å minimere støt og vibrasjoner.
En lekkende intercooler kan da være vanskelig å reparere, men kan ikke sveises, så gjør en god montering fra begynnelsen for å få lang levetid på cellepakker / intercooler.

 
 

 

Intercooler strømme- Tips

Et tips som gjelder alle lignende typer kjølere.
For maksimal avkjøling av inntaksluft, må omgivelsesluften kunne passere uhindret gjennom cellepakker.

  • Den omgivende luften tar den enkleste veien, så sørg for å lede den gjennom cellepakken ved å lede luften dit du vil ha den. Effektiviteten til en intercooler kan økes betydelig bare ved å føre luften ordentlig gjennom.
  • Omgivelsesluft som føres gjennom intercooleren må også kunne ledes bort for ikke å fungere som en blokkering. Hvis dette er tilfellet, vil effektiviteten synke igjen.
  • Hvis andre kjølere er montert foran eller bak, reduseres effektiviteten da ikke så mye luft kan passere gjennom.
Konklusjonen er at omgivelsesluften må ledes gjennom cellepakker og kunne flyte fritt gjennom og deretter derfra.