8HP SWAP konvertering
Konvertering til 8HP girkasse
- ZF 8HP girkasse
- Adapterplate (motor til transmisjon)
- Tilpasset Converter
- 8HP adapterkit
- Styrenhet ECU / TCU & programvare
- Tilpasset kardan / drivaksler
- Elektronisk girvelger / girspak & indikator
- Transmisjonskjøler og slanger / koblinger
- Modifiserte festene / girkassebalk
- 8HP ventilasjon
1 ▼
ZF 8HP girkasse
ZF 8HP er en åttetrinns automatisk girkasse som produseres av ZF Friedrichshafen AG. Den har blitt et populært alternativ å bytte til (SWAP) på grunn av raske giringer i kombinasjon med at den takler mye kraft.
Raske fakta:
- 8 gir
- Ulike betegnelser: ZF 8HP 45, 50, 70, 75, 90, 95
- Brukes i flertallet av kjøretøy, da dette er en modulær girkasse
BMW: Blant annet i 5-serien, 7-serien, X5 og X6, samt i sportsbiler som M-serien.
Audi: I modeller som Audi A4, A6, A8, samt deres SUV som Q7.
Jaguar Land Rover: Brukes i Range Rover og Land Rover Discovery, samt i Jaguars luksusbiler.
Maserati: Girkassen brukes også i visse ytelses- og luksusbiler fra Maserati. - Tåler høyt moment, OEM spesifikasjoner kan overskrides betydelig
8HP45: Designet for motorer med opptil 450 Nm dreiemoment
8HP70: Designet for motorer med opptil 700 Nm dreiemoment.
8HP90: Brukes i kjøretøy med enda høyere dreiemoment, opptil 900 Nm. - 8HP girkasse finner du som reservedel fra bilskrot eller fra donorbil.
2 ▼
ZF 8HP Adapterplate (motor til transmisjon)
For å montere en 8HP girkasse på en motor som ikke er tilpasset for denne girkassen, kreves en adapterplate. Denne 8HP adapterplaten brukes for å sammenføye motor og girkasse.
Adapterplate brukes for å montere girkasse med motor der motoren har en type bolt mønster og girkassen en annen. Når dette er gjort, har man en motor og girkasse som sitter sammen ved hjelp av en adapterplate.
3 ▼
ZF 8HP tilpasset converter
Foruten at motor og girkasse skal passe sammen, må veivaksel og inngående aksel på girkassen koples sammen for at kraftoverføringen skal fungere mellom disse to.
Dette gjøres med en converter adapter.
Lenger ned kan du lese om kardan/drivaksler.
4 ▼
ZF 8HP adapterkit
Når du vet hvilken adapterplate og converteradapter du trenger og hva dens funksjon er, finnes det hele adapterkit med både adapterplate, converteradapter samt bolter å kjøpe.
5 ▼
ZF 8HP styreenhet ECU / TCU
For at en 8HP girkasse skal fungere, trenger den å styres elektronisk med en TCU (Traction Control Unit) eller en ECU (Electronic Control Unit). Dette gjelder alle automatgir.
Merk at TCU også kan kalles GCU (Gearbox Control Unit).
TCU (Kontroller)
Ofte brukes en TCU bare til å kontrollere girkassen og ikke resten av motoren. ECU sender informasjon til TCU, og TCU sender tilbake informasjon til ECU. Denne versjonen brukes når ECU ikke støtter automatgir / 8HP. Hvis ECU derimot kan kontrollere en 8HP automatgir, brukes det fordelaktig bare en ECU.
Merk at det kan være at ECU er begrenset i sine funksjoner sammenlignet med å bruke en TCU.
ECU
Når en ECU kan kontrollere 8HP girkassen, trengs ingen TCU, noe som ofte forenkler installasjonen og også innstillingene i fremtiden.
Programvare
En optimalisert kommunikasjon mellom motor og 8HP girkasse gir en ekstremt kvikk og funksjonell bil. På samme måte som du kan trimme bilen for å få mer kraft for å gjøre den raskere, kan du med bytte til 8HP girkasse få en veldig rask bil.
Skal jeg bruke ECU eller TCU?
- Justering blir enklere med bare en ECU som klarer å styre 8HP girkassen.
- ECU + TCU kan ha bedre kontroll når de er sammenkoblet og jobber sammen.
8HP ECU Kontroller:

8HP TCU Kontroller:


6 ▼
ZF 8HP tilpasset kardan / drivaksler
For å koble 8HP girkassen med differensialen, kan du lage en helt ny kardanaksel. Eller så kan du bruke en kardan fra 8HP kassen og en fra differensialen som modifiseres til en enhet.
Ting å tenke på:
- Lengdejustering
Du vil mest sannsynlig trenge en kortere eller lengre kardanaksel enn originalen. Her måles lengden mellom girkassens utgående flens og differensialens inngående flens. - Flens på utgående aksel
Kompatibilitet med girkassens flens på utgående aksel oppnås enklest ved å bruke originalen. Det finnes ofte oppgraderinger på ettermarkedet. - Stølagger (ved 2-delt aksel)
Hvis 2-delt kardanaksel brukes med stølagger, er det viktig at stølagger tilpasses motoreffekten for å unngå vibrasjoner. - Balansering
Når en kardanaksel er laget eller modifisert, må denne balanseres for å unngå vibrasjoner. - Oppgradering (ved høyere motoreffekt)
En original kardanaksel er tilpasset for original motoreffekt. Hvis motoreffekten er høyere enn originalen, kan en forsterket / oppgradert kardanaksel være nødvendig. - Flens mot differensial
Kompatibilitet med differensialens flens på utgående aksel oppnås enklest ved å bruke originalen. Det finnes ofte oppgraderinger på ettermarkedet. - Knutekors
Sørg for å bruke knutekors som ikke er slitt for å unngå problemer. - Kardan Slip vs Fixed yoke
Noen eldre girkasser bruker et "slip-yoke" (der drivakslen glir inn i splines og kompenserer for bevegelse). Denne kan kjøre fast og forårsake vibrasjoner.
Moderne girkasser som ZF 8HP bruker et "Fixed yoke" / hardyskive, som er å foretrekke.
Oppsummert skal din nye kardan håndtere kraften som den vil bli utsatt for og gå fritt fra andre deler.
Merk En kardan som ikke er rett eller har dårlige knuter vil vibrere. En vibrerende kardan stjeler mye kraft og kan skade kjøretøyet.
7 ▼
Elektronisk girvelger / girspak & indikator
Girvelger / girspak
ZF 8HP bruker en elektronisk girmekanisme som kan flyttes fra donorbilen eller kjøpes som originaldel. Det finnes imidlertid mange alternative oppgraderinger på ettermarkedet.
Girindikator
En elektronisk girindikator / girdisplay brukes med fordel for å vise hvilken gir den 8-trinns kassen for øyeblikket er i.
8 ▼
ZF 8HP Transmisjonskjøler og slanger / koblinger
ZF 8HP-transmisjonen trenger et eget kjølesystem. Det anbefales å bruke nye deler da smuss i dette systemet kan forårsake uventede problemer, og det er aldri mulig å kontrollere eller spyle rent. De delene som brukes for å koble til kjøling til 8HP girkassen er følgende:
- Adapter mot girkasse
- Oljekjøler
- Rørledninger
9 ▼
ZF 8HP girkassefeste / girkassebalk
For at motor og girkasse skal passe i bilens karosseri, kreves modifiserte girkassefester eller en annen girkassebalk. Dette gjøres ofte spesialtilpasset fra sak til sak, men det finnes enkelte ferdige deler på ettermarkedet.


10 ▼
ZF 8HP Ventilasjon
Alle girkasser har en eller annen form for ventilasjon for å kunne slippe ut overtrykket som oppstår når luft og olje varmes opp og ekspanderer. Uten tilpasset ventilasjon ville oljen bli tvunget ut gjennom den pakkboksen/tetningen som svikter først.
Når 8HP flyttes over i et annet chassis, med en annen motor eller får en annen posisjon, kan ventilasjonen måtte byttes ut.



Inga produkter hittades