Bremsesylinder: Velg riktig størrelse og gjenger på hovedbremsesylinderen

Å velge riktig hovedbremsesylinder kan virke som en umulighet. – Det er ikke sånn og du vil forstå hvorfor på en enkel måte nå.
Hva du trenger for å velge riktig hovedbremsesylinder.
- Beregn størrelsen på hovedbremsesylinderen
- Ulike størrelser på hovedbremsesylinder
- Mest vanlig oppsett av hovedbremsesylindere
- Velg bremsesylinder - Liste
- Hovedbremsesylinder - utløp (trykkside)
- Hovedbremsesylinder - innløp
- Montering av hovedbremsesylinder
- Bremsesylinder er ødelagt under montering
1 ▼
Beregn størrelsen på hovedbremsesylinderen
3 trinn som viser hvordan du regner ut hvilken størrelse en bremsesylinder skal være.1. Væskeinntak til bremsekaliper
Hvor mye væske krever kaliperen ved bremsing?
I dette eksemplet bruker vi et bremsesystem med en bremsebølge. En 0,625" hovedsylinder foran og en 0,625" bak. Stempler i kaliperen måler 54 mm i diameter både bak og foran.
- Beregn stempelareal
Bruk formelen Pi*r*r = stempelareal
Pi = 3,14
r= radius (radius=diameter/2)
3,14*27*24=2289
Et 54 mm stempel trenger altså 2289 mm2 væske for å bevege seg 1 mm. - Antall stempler
Nå vet vi at et stempel trenger 2289 mm2 væske for å bevege seg 1 mm.
Bare regn ut antall stempler som tilhører en bremsesylinder.
I dette tilfellet har vi 4 stempler for en bremsesylinder. (Enkeltstempelkalipere teller som to stempler.)
4x2289=9156
Alle fire stemplene i en bremsesylinder trenger derfor totalt 9156mm2 for å bevege seg en mm - Resultater
Nå vet vi at en krets trenger 9156 mm2 for å bevege seg én millimeter.
MERK - Enkeltstempelkalipere teller som to stempler. Med andre ord tar du stempelarealet x2
2. Pumpbar væske Bremsesylinder
Hvor mye væske kan en .625" bremsesylinder flytte?
- Pumpbar væske
0,625" = 5/8" = 15,87 mm
Bruk formelen Pi*r*r = stempelareal
Pi = 3,14
r= radius (radius=diameter/2)
3,14*7,935*7,935=197mm2
En 0,625" bremsesylinder kan dermed flytte 197 mm3 væske per millimeter.
Bremsesylinderslag
En bremsesylinder har omtrent 30 mm slaglengde.
30x197= 5910mm3 - Resultater
Nå vet vi at en 0,625" sylinder maks kan flytte 5910 mm3 væske
3. Match bremsekaliper og bremsesylinder
Regn ut om en bremsesylinder passer.
Våre fire stempler trenger 9156 mm2 for å bevege seg 1 mm.
Så den pumpbare væsken som en 0,625" sylinder er ikke nok.
Men stemplene beveger seg sjelden en millimeter for å presse bremseklossene mot bremseskiven, men heller 0,5 mm. Dette er ikke en vitenskap og kan variere mellom installasjoner og andre parametere. Noen ganger kan det være 0,4 og noen ganger 0,6 mm eller helt andre tall. Her ser vi en stor faktor som gjør at det ikke er en eksakt vitenskap å regne med.
Forvent at stemplene beveger seg 0,5 mm for å presse bremseklossene mot bremseskiven.
9156mm*0,5= 4578mm3
Nå ser vi at en 0,625" sylinder er nok til å bremse bilen.
Ca 3/4 slag av vår hovedbremsesylinder brukes til dette.
Resultater:
Når trykkstangen på hovedbremsesylinderen skyves i 3/4 deler, presses bremseklossene mot bremseskiven.
En større bremsesylinder gir mer motstand i bremsepedalen, men mindre klemkraft.
En mindre bremsesylinder gir mindre motstand i bremsepedalen, men mer klemkraft.
2 ▼
Ulik størrelse på hovedbremsesylinder
- 0,625" / 5/8" / 15,87mm = 5910 mm3
- 0,7" / 17,78mm = 7440 mm3
- 0,75" / 3/4" / 19,05mm = 8550 mm3
- 0,875" / 22,225mm = 11632 mm3
- 1" / 25,4mm = 15210 mm3
3 ▼
Mest vanlig oppsett av hovedbremsesylindere
- 0,625" frontkrets
- 0,7" bakre krets
- 0,75" kobling
4 ▼
Velg bremsesylinder - Liste
Hvilken størrelse du bør velge kan beregnes ved hjelp av eksempelet over, men nedenfor er en liste over hvilken størrelse som er vanlig for ulike kaliper-/stempelstørrelser.
Front:
0,625" = Enkeltstempel caliper som har en stempeldiameter på opptil ca. 60mm
0,625" = Fire-stempel caliper som har en stempeldiameter på opptil ca. 30mm
0,625" = Totalt stempelareal er opp til ca. 11000mm2
Hvis du vil ha en mer dempet pedal, velg en 0,7" hovedsylinder.
Bak:
0,7" = Enkeltstempel caliper som har en stempeldiameter på opptil ca. 50mm
0,7" = Fire-stempel caliper som har en stempeldiameter på opptil ca. 25mm
0,7" = Totalt stempelareal er opptil ca 9100mm2
Over er generelle retningslinjer som har fungert bra selv om personlig følelse spiller en stor rolle og kan være avgjørende for hvilken sylinder som til slutt velges.
5 ▼
Hovedbremsesylinder - utløp (trykkside)
Gjenge - Uttaket er vinklet og har 3/8"-24 gjenger med konkav avsmalning i bunnen. Tommelgjenger har blitt en slags markedsstandard.
Forsegling - Det er mulig å bruke nipler som tetter i bunnen mot kjeglen. Disse må da være konkave. Men det er også mulig å bruke bretttetting mot monteringsflaten øverst mot bremsesylinderen.
Størrelse - på bremserøret som brukes er 3/16" og størrelsen på bremseslangen er 1/8".

Skyvestangen har 5/16" -20 gjenger
6 ▼
Hovedbremsesylinder - innløp
Gjenge - Innløpet er plassert i enden av bremsesylinderen og har en 7/16"-20 gjenger med konveks avsmalning i bunnen. Tommelgjenger har blitt en slags markedsstandard.
Forsegling - Det er mulig å bruke nipler som tetter i bunnen mot kjeglen. Disse må da være konvekse. Men det er også mulig å bruke bretttetting mot monteringsflaten øverst mot bremsesylinderen.
Størrelse - på bremserør og slange som brukes er 1/4". Noen ganger brukes også 7/16" gjenget sammen med 3/16" bremserør så vær oppmerksom på betegnelsene. Siden innløpet ikke er under trykk, men bare renner inn i hovedsylinderen, rørets indre diameter bør / slangen må være minst ~6mm eller 1/4" slik at væsken ikke bremses ned i et mindre rør.

7 ▼
Montering av hovedbremsesylinder
Når du monterer en hovedbremsesylinder, er det greit å prøve å holde skyvestangen så rett som mulig i forhold til hovedsylinderens kropp. Da blir ikke trykket skjevt og belaster ikke pakningene ujevnt. Ujevnt trykk gir økt slitasje.
Pass også på at skyvestangen er avlastet i hvilestilling slik at bremsevæske ikke hindres i å renne ned i sylinderen.
8 ▼
Bremsesylinder er ødelagt under montering
Hvis en bremse- eller clutchsylinder komprimeres tørr, kan pakningene vri seg eller bli skadet. Ikke komprimer en bremse/clutchsylinder når den er tørr/ny da pakningene kan feste seg litt til sylinderveggene og pakningene vil mest sannsynlig bli skadet. Sylinderen leveres veldig lett oljet så det teller ikke engang. Hell i bremsevæske før stempelet komprimeres. Dette gjelder alle typer sylindre med stempelkonstruksjon, både bremse- og clutchsylindre.
-
Bremsesystem
- Bremsesystem: Deler og clutch
- Bremsebølge
- Bremsekobling - Konveks eller konkav
- Bremsenipler (Video)
- Bremsesylinder: Hvilken størrelse skal jeg ha på hovedbremsesylinderen min?
- Bremsevæske: informasjon
- Carbotech: Velg riktige bremseklosser
- Hvordan lufte bremsene dine?
- Installasjon fördelningsventil
- Kone bremserør