Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

Velge turbo: Slik velger du riktig turbo

 

Du kan diskutere og beregne hvilken demper som er riktig for øyeblikket, hvilke hjulvinkler som gjelder eller om du bør kjøre med regndekk eller ikke før et heat. Disse områdene er svært diffuse og vanskelige å håndtere. Å velge turboaggregat er også et avansert fag, hvis du ikke har de riktige dataene. Vi skal finne ut hvordan vi skal finne ut av dette!

Det er enkelt å velge kompressorhjul, for når du først vet hvor mye kraft du vil ha, konverterer du bare effekten (hk) til luftstrøm (cfm). Produsenter av turboenheter skriver til og med ut hvor mye kraft kompressordelen av turboen kan håndtere. Turbinsiden på den annen side, det er vanskeligere fordi det ikke er noen turbinmapper som det er kompressormapper tilgjengelig. Se mer informasjon om turbinhus her.

Nå ser vi opp hvordan du gjør det på en enkel måte!

  1. Hvordan velge riktig turbo?
  2. De forskjellige delene av turboen
  3. Konvertere hestekrefter til luftstrøm (HP til CFM)?
  4. Hva slags turbo kjører andre?


Håll det enkelt. Valet av turboaggregat är egentligen enkelt med rätt data. Det svåra är att hitta rätt data. Därför är det bra att kombinera vad som faktiskt fungerat för andra med den data man själv fått fram. Nu har vi mer information som backar upp vårt val!

 
 

1

Hvordan velge riktig turbo?

Motorvolum
Maks turtall
Maks hestekrefter

Motorvolum og maksimalt turtall angir hvilken turbindel (turbinhjul og turbinhus) som skal brukes. Maks hestekrefter forteller deg hvilken kompressordel (kompressorhjul og kompressorhus) som skal brukes.

Å velge en kompressordel er enkelt da produsenter av turboenheter sier dette tydelig. Bare velg den kompressordelen som kan håndtere den effekten du ønsker. Les mer om dette lenger ned under "Konverter hestekrefter til luftstrøm (HP til CFM)?".

Å velge en turbindel er vanskeligere, her må du ha mye data å gå etter eller rett og slett se hva som har fungert for andre.

Størrelse på turbinhus måles vanligvis i A/R eller cm2. Dette er enkelt forklart plassen for avgasser som er i turbinhuset.
Større plass = Arbeidsområde høyere opp i registeret og høyere toppeffekt.
Mindre plass = Arbeidsområde lenger ned i registeret og lavere toppeffekt.

I tillegg til størrelsen på eksoshuset har turbinhjulet en stor del i hvilken strømning eksossiden får. Et turbinhjul med 11 blader flyter dårligere enn et med 9 blader. Færre blad gir dårligere spole men mer plass for avgassene å passere og dermed takle høyere toppeffekt. Flere blader gir bedre spole, men ikke så høy toppeffekt.

Turbinens design er også av interesse her. Hva er vinkelen på bladene, er alle bladene like store, hvilken trim har turbinhjulet.

For å vite hvilken turbo du skal ha, er det ganske enkelt tre ting å ta hensyn til:

 
 

2

Turbons olika delar

  • Kompressor del = Kompressordeksel
  • Lagerdel = Midtdelen med innholdet som aksel, lager, turbinhjul og kompressorhjul
  • Turbindel = Turbinhus

Når vi skal velge en turbo for en bestemt applikasjon eller effekt, ønsker vi å dele turboen i 4 forskjellige deler som følger:

  • Kompressordeksel
  • Kompressorhjul
  • Turbinhus
  • Turbinhjul

Mer informasjon om turbokoblinger finner du her.

 
 

3

Konvertere hestekrefter til luftstrøm (HP til CFM)?

CFM = (fpm * område). FPM er fot per minutt og CFM er kubikkfot per minutt. Nei, dette skal vi ikke regne med, det blir lett feil da. Vi skal holde det enkelt. Turboprodusenten har målt dette og oppgir dette i teoretiske hestekrefter som turboen tåler og luftstrømmen følger med i kompressormappen.

Produsentene som ikke distribuerer en kompressormappe er vanligvis ment for en OEM-installasjon. Da er dette allerede tatt i betraktning og ingen kompressormappe trenger å distribueres til publikum. Ettermarkedet har derimot kompressormapper tilgjengelig og dataene er tydelig presentert på den teoretiske kraften og luftstrømmen som en turbokompressor kan håndtere.

Med andre ord ser vi hva produsenten oppgir for teoretisk maks HP eller CFM og hvis dette ikke presenteres, må vi stole på hva som fungerer for andre.

 
 

4

Hva slags turbo kjører andre?

Når vi vet mer om hvilke data som passer til motoren vår, ønsker vi å bekrefte dette ved å se hva andre bruker for turbo.

Her skal vi presentere hva andre bruker av turboladere på motorene sine og det er som sagt mange parametere å ta hensyn til for å finne riktig kompressormappe og se hvilken turbin man skal velge. Ved å se hvilket turboaggregat som har fungert bra for andre, kan du få mye hjelp til å velge turboaggregat. Dette kan til og med være en avgjørende faktor ved veiing mellom to forskjellige aggregater.

 
 

Audi 5cyl 20v

960hp / 1030nm Borg Warner S366 3bar E85 2,5L
850hp / 960nm Borg Warner EFR 8370 2,7bar E85 2,6L

 

BMW S38B36

980hp / 1230nm Borg Warner S369 2,2bar E85 3,6L

 

BMW M50B28

860hp / 940nm Borg Warner EFR 8374 1,9bar E85 2,8L

 

BMW S54

940hp / 1170nm Borg Warner EFR 9180 1,8bar E85 3,3L

 

Mercedes OM617

~250hp Holset HX30W Diesel

 

Nissan RB25

850hp / 790nm Borg Warner S374 2bar E85 2,5L

 

Toyota 2JZ

710hp / 980nm Borg Warner S366 2bar E85 3L
950hp / 1070nm Borg Warner EFR 9180 2,3bar E85 3L
1100hp / 1200nm Borg Warner EFR 9180 2,5bar E85 3,4L
800hp / 930nm Borg Warner EFR 9180 1,8bar E85 3L
1060hp / 1260nm Borg Warner EFR 9180 2,5bar E85 3L

 

 Volvo B230 8v

610hp / 810nm Garrett GTX3071R 2,5bar E85 2,3L
600hp / 810nm Holset Super HX40 2,4bar E85 2,3L
620hp / 800nm Holset Super HX40 2,1bar E85 2,3L
650hp / 790nm Holset Super HX40 1,8bar Etanol 2,5L
410hp / 550nm Garrett GT2871R 1,6bar E85 2,3L
500hp / 650nm Holset HX55 2,0bar BF98 2,3L

 

 Volvo B230 16v

700hp / 850nm Holset HX52 2,3bar E85 2,3L
760hp / 800nm Holset HX52 2,2bar E85 2,3L
600hp / 770nm Garrett GT40 2,0bar E85 2,3L

 

 Volvo T5 hvit motor

600hp / 780nm Garrett GTX3071R 2,2 bar E85 2,3L
480hp / 710nm Garrett GT3071R 1,4bar E85 2,3L
550hp / 680nm Holset Super HX40 1,8bar E75 2,3L
570hp / 700nm Holset Super HX40 1,6bar E85 2,3L
500hp / 650nm Holset HX35 1,5bar E85 2,3L
670hp / 780nm Garrett GT3582R  2,2bar E85 2,3L
519hp / 630nm Garrett GT3582R 1,7bar BF98 2,3L

 

Volvo T6 hvit motor

830hp / 1000nm Borg Warner S366 2,3bar E85 2,7L
850hp / 1040nm Borg Warner S366 2,4bar E85 2,9L