Drivstoffcatchtank

Her får du en oversikt over hvordan en drivstoffcatchtank fungerer, hvilke deler som inngår og hvilke alternativer som finnes. Drivstoffcatchtank kalles noen ganger (slurvete) bare for catchtank, noe som lett kan forveksles med oljecatchtank hvis det ikke er i sammenheng.
- Hva gjør en drivstoffcatchtank
- Valg av catchtank
- Ulike typer
- Tilkoplinger
- Montering
- Tenk på
- Drivstoffcatchtank tilkopling
- Sammenlign Catchtanker
1 ▼
Hva gjør en drivstoffcatchtank
En drivstoffcatchtank sørger for at det alltid er drivstoff tilgjengelig ved sprøytene selv når du svinger kraftig, som ved bane-racing.
Problem: Ved kraftige svinger flytter drivstoffet seg til siden i drivstofftanken, langs med veggene. Når en drivstoffpumpe sitter i midten, kommer den ikke til drivstoffet. Dermed suger den luft og kan ikke levere drivstoff til motoren. Dette kan forårsake motorskader. Siden kraftige svinger skjer hele tiden ved banekjøring, er dette et problem.
Løsning: En såkalt catchtank (en liten tank på rundt 1-3 liter) monteres sammen med en ekstra drivstoffpumpe. Denne catchtanken mates med drivstoff fra drivstofftanken. Den ekstra pumpen suger deretter fra catchtanken og mater motoren med drivstoff. Returledningen fra motoren går tilbake til catchtanken som en ekstra drivstoffpåfylling. Catchtanken har dessuten en retur som leder overskuddsdrivstoff tilbake til drivstofftanken.
Sammendrag: På denne måten vil catchtanken alltid ha tilgjengelig drivstoff å levere til motoren, selv når pumpen i drivstofftanken suger luft.
2 ▼
Valg av catchtank
Type av Catchtank
Ulike typer av tanker finnes der brenslepumper kan monteres internt eller eksternt. En tank for eksterne pumper er egentlig en enkel beholder med tilkoblinger for pumper. En tank for interne brenslepumper er ofte større for å få plass til pumpene. Intern holder samt strømforsyning må også finnes for montering av pumpene.
En tank laget for interne pumper kan også brukes sammen med brenslepumper som monteres eksternt. I disse tilfellene må rør eller adaptere brukes for å kunne hente brensle fra bunnen av catchtanken.
Størrelse / Volum
Størrelsen på catchtanker varierer, og her er det fordelaktig å bruke en større tank hvis plass finnes. Tankene finnes fra 0,5 til 4 liter. Ved konkurranse kan det derimot være regulert med en maks størrelse på tanken. Ofte 1-1,5 liter cirka.
Tenk på at hvis tanken din er på 3 liter og intern brenslepumpe monteres, så vil den totale brenslemengden være mindre enn 3 liter, da den interne pumpen tar plass og reduserer den totale brenslevolumet. Monteres 2 eller 3 pumper, så reduseres den totale brenslevolumet ytterligere.
Antall brenslepumper
Antallet pumper som kan monteres i en brensletank som er tilpasset for interne brenslepumper er ofte 1-3 stykker. En tank som tillater montering av 3 interne pumper kan også brukes sammen med 2 eller 1 pumpe, men da må de ekstra hullene plugges.
Materiale på catchtank
Catchtanker finnes hovedsakelig i to materialvarianter.
- Sveiset tank som er rund eller firkantet. Disse lages ofte i aluminium.
- Frest aluminium som ofte er sylinderformet.
3 ▼
Ulike typer
Det finnes noen ulike typer drivstoffcatchtanker.
Separat catchtank montert utenfor drivstofftanken
En separat catchtank som hele tiden jobber med et lite overtrykk, er den mest fleksible løsningen for catchtank, da antall pumper, størrelse og tilkoblinger kan velges fritt.
Innebygd catchtank i drivstofftanklokk
Denne løsningen er utrolig smidig. En innebygd catchtank i drivstofftank / fuel cell som jobber med et lite overtrykk, akkurat som en ekte catchtank gjør. Her er du derimot begrenset til de tilkoblingene og størrelsen som finnes, men dette er ofte ikke et problem, da mange ulike typer pumper er tilgjengelige. Denne varianten er kostbar, men veldig effektiv når det gjelder funksjon og plass.
Baffler i drivstofftank
Dette er også en smidig løsning der baffler inne i drivstofftanken fungerer som en catchtank. Dette kan ikke sammenlignes med en ekte catchtank som hele tiden jobber under et lite overtrykk. Men med denne løsningen kan du på en enkel og svært kostnadseffektiv måte installere en drivstofftank som har en oppfangende funksjon for drivstoffet rundt drivstoffpumpen, akkurat som tanken med en catchtank.
Tankeskum i drivstofftank / fuel cell
Denne typen er minst pålitelig, da noen mener at tankeskummet slites ut / løses opp og fester seg / blokkerer drivstoffpumper og filtere. Derimot er denne løsningen veldig smidig å montere. Skummet er bare å presse ned i tanken gjennom hullet der drivstoffpumpen er montert. Pass på at drivstoffnivåmåleren ikke blokkeres.
4 ▼
Tilkoplinger
Tilkoplinger på en drivstofffangtank er i de aller fleste tilfeller plassert på toppen av tanken. Hvis eksterne pumper brukes og drivstoffet skal hentes fra bunnen av drivstofftanken, må to rør monteres i tanken som når ned til bunnen.
Antallet tilkoplinger avhenger av hvilken type tank som brukes.
Følgende tilkoplinger finnes på en fangtank:
- Inntak fra drivstofftank
Dette er vanligvis bare én tilkopling, da matepumpen fra drivstofftanken arbeider nesten uten mottrykk og flyter veldig bra sammenlignet med hovedpumper som jobber med mottrykk som drivstofftrykkregulatoren skaper. - Retur til drivstofftank
Denne returen fører overskuddsdrivstoff fra fangtanken tilbake til drivstofftanken. - Utløp til motor
Dette utløpet kan være én, to eller tre tilkoplinger, avhengig av hvor mange pumper som støttes. Hvis tanken er forberedt for tre pumper, men bare én brukes, må to hull plugges igjen. - Retur fra motor
Returen fra motoren går tilbake til fangtanken. På denne måten har fangtanken matning fra to steder og er alltid full. - Elektrisk kontaktstykke
Hvis fangtanken er forberedt for interne drivstoffpumper, finnes det ofte et kontaktstykke eller tilkoplinger for strømforsyning til drivstoffpumpene. Hvis tanken støtter flere pumper, finnes det også gjerne flere tilkoplinger.
5 ▼
Montering
Drivstofffangtanken kan monteres der det er plass eller der installasjonen blir best. Det er mest drivstoffpumper som skal tas i betraktning når det gjelder plassering av fangtanken.
Forpumpe som sitter i standard drivstofftank eller drivstoffcelle forsyner en fangtank med drivstoff og jobber uten mottrykk, eller med svært lite mottrykk. Dette gjør at selv en original drivstoffpumpe ville klare å levere drivstoff til et system for en svært trimmet motor. Ulempen er at den originale drivstoffpumpen kanskje har gått mange tusen mil og er gammel. Dermed er denne pumpen kanskje ikke så pålitelig. Også forfilter og andre deler kan være vanskelige å få tak i. Derfor byttes denne pumpen likevel ut til en ny modell.
Materpumpen fra fangtank til motor er de pumpene som skal forsyne motoren med det drivstoffet som kreves for ønsket motoreffekt. Denne typen pumpe kan monteres i fangtanken (intern pumpe) eller utenfor fangtanken (ekstern pumpe). Hvis du monterer materpumpen som en ekstern pumpe, må denne ikke sitte i nivå over fangtanken. Disse pumpene skal alltid ikke suge drivstoff fra fangtanken, men de skal mates med drivstoff. Selv om tilkoplingene sitter på toppen av fangtanken, skal materpumpene sitte i nivå med bunnen av fangtanken.
Pumpene kan suge drivstoff, men er ikke konstruert for å jobbe slik.
6 ▼
Tenk på
Varmt drivstoff
Store pumper som går hele tiden varmer opp drivstoffet. En drivstoffkjøler kan monteres, men å holde drivstoffpumpen nede med riktig størrelse på pumpene er et bra første steg som løsning. For eksempel kan pumpene styres med PWM. Eller så starter en pumpe om gangen ettersom drivstoffet trengs.
Tystere pumper
Ved å bruke interne drivstoffpumper reduseres lyden fra drivstoffpumpene drastisk. Derimot vil varmen fra pumpene overføres til drivstoffet, noe som også øker drivstofftemperaturen. Eksterne drivstoffpumper høres mer, men varmer ikke opp drivstoffet. Dette er marginalt, men kan være en faktor hvis motoreffekten skal optimaliseres.
Materpumpe til drivstofffangtank
Materpumpen fra drivstofftank til fangtank jobber uten mottrykk. Derfor flyter denne pumpen mer enn tilsvarende som jobber med mottrykk. Dette innebærer at selv en mindre kraftfull drivstoffpumpe kan brukes som matepumpe til fangtanken, selv om motoren er kraftig trimmet.
Materpumpe = Lavt / Ingen mottrykk = Maks flyt
Drivstoffmengden med interne pumper
Drivstoffmengden på en drivstofffangtank er ofte angitt tom. Monteres deretter interne drivstoffpumper, bør man tenke på å trekke fra denne drivstoffmengden.
7 ▼
Drivstofffangtank tilkopling
Drivstoffsystem med drivstofffangtank - intern drivstoffpumpe
Alternativ 1 - BTR etter drivstoffrail
Drivstoffpumpe i drivstofftank -> Drivstoffpumpe i drivstofffangtank -> Drivstofffilter -> Fordelerbrikke / Forgasser -> Drivstofftrykkregulator -> Retur til drivstofffangtank -> Retur til drivstofftank.
Alternativ 2 BTR før drivstoffrail
Drivstoffpumpe i drivstofftank -> Drivstoffpumpe i drivstofffangtank -> Drivstofftrykkregulator (overflødig retur til drivstofffangtank -> retur til drivstofftank) -> Fordelerbrikke / Forgasser.
Drivstoffsystem med drivstofffangtank - ekstern drivstoffpumpe
Alternativ 1 - BTR etter drivstoffrail
Drivstoffpumpe i drivstofftank -> Drivstofffangtank -> Ekstern drivstoffpumpe -> Drivstofffilter -> Fordelerbrikke / Forgasser -> Drivstofftrykkregulator -> Retur til drivstofffangtank -> Retur til drivstofftank
Alternativ 2 BTR før drivstoffrail
Drivstoffpumpe i drivstofftank -> Drivstofffangtank -> Ekstern drivstoffpumpe -> Drivstofffilter -> Drivstofftrykkregulator (overflødig retur til drivstofffangtank -> retur til drivstofftank) -> Fordelerbrikke / Forgasser.
▼
▼
-
Drivstoffsystem
- Drivstoffsystem: Komponenter og montering
- Drivstoffsystem: Vanlige problemer
- Valg av dyser
- Bensinpumpe
- Bensintank
- Drivstofffangsttank
- Drivstoffilter
- Drivstoffpumpehenger - Informasjon
- Drivstofftrykkregulator
- Dyse størrelse
- Fuel rail
- Hvilke Dyser bruker andre?
- Sammenligne dyser
- Tankventilasjon / Roll over ventil
- Tilbakeslagsventil - Informasjon
- Ulike typer drivstoff [bensin eller etanol?]
- Ulike typer drivstoffsystemer