Monteringsinstruksjoner Svinghjul
Vi anbefaler alltid at en erfaren mekaniker installerer svinghjulet etter at følgende kontroller er utført nøye.

Sjekk svinghjulet
Sjekk det nye svinghjulet og sammenlign med det gamle. Vil dette passe?
Plasser svinghjulene på et flatt underlag ved siden av hverandre med kontaktflaten som skal være mot veivakselen nedover. Her kan du lettere kontrollere om trigger, startringen, sliteflaten, monteringsflaten etc. stemmer overens med det gamle svinghjulet i høyden og diameter.
Startkrans
Hvis du har det eksisterende svinghjulet, er det enkelt å sjekke om startringen passer. Hvis du ikke har det gamle svinghjulet eller eksakte dimensjoner, blir det vanskeligere å sjekke om startringen passer. Da må svinghjulet rett og slett monteres og kontrolleres deretter. Dette er vanskelig å gjøre på en god måte, så det anbefales å ha et originalt svinghjul. Når svinghjulet deretter er montert, bør klaring mellom giret og startringen fortrinnsvis ikke være større enn ~1 mm da det kan oppstå skader over tid.

Trigger
Hvis svinghjulet har en trigger, må du nøye kontrollere høyden fra veivakselens kontaktflate til toppen av trigger og bredden og diameteren, akkurat som du gjør med startringen. Sjekk også hvor "missing tooth" er i forhold til svinghjulets styrepinne mot veivakselen. Dette er slik at du kan bruke originale innstillinger for trigger og unngå å måle nye verdier, selv om en ettermarkedet ECU også er utmerket. Mange svinghjul har et asymmetrisk boltemønster. Sensoren skal sitte med en klaring mindre enn ~1 mm fra svinghjulets utløserring.

Slitasjeoverflate med original kobling
Hvis en original clutch brukes, må slitasjeoverflaten til det nye svinghjulet være i samme høyde som det gamle (+ - noen få mm er vanligvis greit). Dette er slik at de originale lamellsplines / navene har 100% inngrep med girkassens inngående aksel.
Slitasjeoverflate med performance kobling
Hvis du bruker performance / motorsport / spesialclutch, må slitasjeoverflaten på det nye svinghjulet måles nøye. Du kan ikke ha clutchen for langt fra motoren, for da kan trykkplaten motta mot girkassens sprengdeksel. Du kan heller ikke ha clutchen for langt fra girkassen, for da kan ikke lamellnavet / splines få 100% inngrep på girkassens inngangsaksel.

Svinghjulslager
De fleste svinghjul har et støttelager i midten av girkassens inngangsaksel. Da trenger du aldri å bekymre deg for at lamellnavet ikke får full inngrep med inngangsskaftet på girkassen. Inngangsaksel får også utmerket støtte, men dette stiller store krav til at alt annet monteres riktig når det gjelder retthet / balanse.

Montering av trykkplate
De fleste svinghjul har styrepinner som sentrerer trykkplaten slik at det ikke oppstår vibrasjoner. Sjekk hvordan disse brukes som ubalanse i forbindelse kan forårsake store problemer.
Slave sylinder
Hvis en performance/ motorsport / spesialclutch brukes, vil trolig også trykklagrene må justeres inn eller ut.

Bultar
Skruene / boltene som brukes til å montere svinghjulet og clutchen må ha en kvalitet på 12,9 eller høyere. Styrestifter bør brukes for å avlaste boltene. Hvis styrepinner ikke brukes, må boltene ha god passform i svinghjulet, ellers risikerer de å skli av hvis klemmeleddet løsner.