Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

Drivstofftank

Drivstofftank og informasjon

  1. Original drivstofftank
  2. Ettermarkeds drivstofftank
  3. Tilkoblinger
  4. Drivstoffpumpeholder
  5. Sprutbeskyttelse / Tankskum / Catchtank
 
 

1

Original drivstofftank

Den originale drivstofftanken brukes vanligvis hvis du ikke har en kraftig modifisert bil. Tanken er vanligvis plassert lavt mellom for- og bakaksel, noe som også er fordelaktig med tanke på kjøretøyets veiegenskaper. Drivstoffpumpen er vanligvis montert i tanken.

 
 

2

Ettermarkeds drivstofftank

En ettermarkedet fuel cell har en vinkelform og er montert i bagasjen. Tilkoblinger er tilpasset AN-systemer (en type ettermarkedsstandard). Drivstoffpumper kan monteres både i og utenfor brenselcellen.

 
 

3

Tilkoblinger

Avhengig av bilprodusent kan det være ulike koblinger på den originale drivstofftanken, men koblingene du må holde styr på uansett om du har en original tank eller en ettermarkeds fuel cell er som følger:

1. Drivstofftilførsel
Drivstofftilførselen til motoren

2. Drivstoffretur
Returdrivstoffet som ikke er nødvendig

Både drivstofftilførsel (1) og drivstoffretur (2) styres vanligvis gjennom en drivstoffpumpeholder som er montert i tanken.
3. Tankfylling
Hullet der drivstoff fylles i drivstofftanken. Det er mer informasjon om i avsnittet drivstofffylling.
4. Tankutlufting
Justerer over/undertrykk og fører original tilbake til inntaket på motoren.

 
 

4

Drivstoffpumpeholder

På en brenselcelle kan du enkelt koble til med AN-koblinger da disse er klargjort med denne typen koblinger. Skal man derimot bruke original drivstofftank er det kun to typer koblinger tilgjengelig. Da ofte gjennom drivstoffpumpeholderen.

1. 8mm stolpe med slangekobling for standard drivstoffslange/slangeklemme
2. Hurtigkobling med o-ringstetning

 

Original drivstoffpumpeholder

Drivstoffpumpeholder som er montert i original drivstofftank

Ettermarkeds drivstoffpumpeholder

Drivstoffpumpeholdere for ettermarkedet er tilpasset kraftigere drivstoffpumper og AN-systemer, så koblinger og slange er tilpasset dette.

5

Sprutbeskyttelse / Tankskum / Catchtank

Fuel starvation er et vanlig ord assosiert med noe dårlig. Det er når motoren ikke får nok drivstoff av ulike årsaker. En årsak kan være at det er lavt drivstoffnivå i tanken og drivstoffpumpen er i midten. Når bilen svinger kraftig, forskyves drivstoffet til siden slik at drivstoffpumpen ikke kommer i kontakt med drivstoffet. kke motoren drivstoff lenger og dette kan være skadelig for motoren.

For å motvirke dette brukes hovedsakelig 3 løsninger:

  1. Sprutsikring
    En sprutbeskyttelse hindrer drivstoffet i å bevege seg bort fra drivstoffpumpen i samme hastighet som uten sprutbeskyttelse. Ved hjelp av enveisventiler / tilbakeslagsventiler holdes drivstoffet nær drivstoffpumpene. Dette er en god løsning da den er enkel og ikke trenger service. Men denne løsningen er ikke like sikker som et system med catch tank.
  2. Tankskum
    Tankskum hindrer drivstoff i å bevege seg rundt med samme hastighet som uten. Tankskummet gjør drivstoffet «klistrere» og forsinker dermed tiden før drivstoffpumpen suger inn luft. Ulempen er at skumrester kan løsne og tette seg forfilter. Derfor kreves det regelmessig service.
  3. Catchtank
    Denne løsningen er dyrere, krever flere komponenter og er mer avansert å installere, men det er et system som virkelig sikrer drivstofftilførsel til motoren.

En tank med sprutbeskyttelse kan vanligvis ikke suppleres med tankskum da dette blokkerer luker / tilbakeslagsventiler til å bevege seg fritt.