Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

Toyota 2JZ Bunnmotor

Her har Speeding samlet motordeler for å bygge Toyota 2JZ bunndel. I tillegg til motordeler som stempler, råder, registerreim, pakninger m.m. du vil også få tips om hva du kan bruke til andre deler til din konstruksjon. Ikke minst vil du få et godt inntrykk av hva som er tilgjengelig og du kan enkelt sammenligne delene med hverandre. Du får ytterligere informasjon ved å klikke på hvert enkelt produkt.

2JZ standard motorspesifikasjon
Motorkode
: 2JZGE/GTE
Bore: 86,00mm
Sylindervolum: 2997cc
Stroke: 86,00mm
Ventiler: 24
Blokkhøyde: 219,00mm
Comp. forhold: 8,5:1
Volym i topp: 45,00cc
Toppakning: 1,42mm
Rådelengde: 142,00mm

2JZ Smidde stempler

Vanligvis er det opprinnelige komprimeringsforholdet 8,5: 1 (8,0: 1 - 9,7: 1). Lavere komp på stemplene trenger ikke bety lavere kompresjonsforhold enn originalen. Avflatet topplokk og tynnere sylinderhodepakning kompenserer raskt for dette. Det samme gjelder i den andre retningen. Hvis drivstoff brukes med høyere oktan eller etanol, tillates et høyere kompresjonsforhold og dermed også en sterkere motor. Ved hjelp av alle de forskjellige stempler som tilbys kan du kombinere den pakken som passer best til formålet.
OBS Velg alltid første overdimensjon på stempler hvis du ikke har fått greit fra motorbyggeren om at blokken sitter så pent slik at originalmålet kan brukes.

Veiledning for sliping av stempelringer
Wiseco Stempler Toyota Supra 2JZ (86,25mm)

Wiseco Stempler Toyota Supra 2JZ (86,25mm)

9 592,00 NOK
Comp: 8.3 / Råde: 5.59...
Mer Info Kjøp
Wiseco Stempler Toyota Supra 2JZ (86,50mm)

Wiseco Stempler Toyota Supra 2JZ (86,50mm)

9 592,00 NOK
Comp: 8.4 / Råde: 5.59...
Mer Info Kjøp
Wiseco Stempler Toyota Supra 2JZ (86,00mm)

Wiseco Stempler Toyota Supra 2JZ (86,00mm)

9 592,00 NOK
Comp: 8.3 / Råde: 5.59...
Mer Info Kjøp
Wiseco Stempler Toyota Supra 2JZ (87,00mm)

Wiseco Stempler Toyota Supra 2JZ (87,00mm)

9 592,00 NOK
Comp: 8.5 / Råde: 5.59...
Mer Info Kjøp

2JZ Råder

2JZ råder er 142 mm lange originaler og dette er også vanligvis den oppgitte lengden i ettermarkedet. Med standard 86mm slag, 142mm råder og 34mm kompresjonshøyde på stemplene ender du som regel opp på 8,0:1 - 9,7:1 i kompresjonsforhold, som tar deg godt over 1000hk om du vil. I-profil råder anbefales da de tåler større krefter som oppstår.

Tiltrekkingsmoment råder

2JZ Bærelager

Ved motoroppgraderinger erstattes vanligvis rammelagre med alternativer fra ettermarkedet. Bærelager og andre lagre påvirkes negativt av for høy oljetemperatur. Dette kan fort slippe unna med høy effekt og dårlig kjøling. Hold øye med motortemperaturen!

Veiledning for montering av motorlager
Velg riktig aksjespill

2JZ Rådelager

Ved motoroppgraderinger byttes også vanligvis rådelager ut med alternativer fra ettermarkedet. Disse er tilgjengelige med standard oljefilm men også som "HX" eller "STDX" på slutten som betyr mer lagspill - en tykkere oljefilm. Hvis oljetrykket er innenfor det "godkjente" området og det brukes større lagerklaring, krever dette som regel en oljepumpe som har høyere flow slik at man ikke mister oljetrykket. Høyt turtall med for lite lagerspill kan skape for høyt oljetrykk med andre problemer. Veivlagre som sitter lenger ut på veivakselen påvirkes både av oljetemperatur men de er også mer avhengig av oljetrykk og derfor er riktig lagerklaring viktig!

Veiledning for montering av motorlager
Velg riktig aksjespill

2JZ Smidd veivaksel

Original veivaksel tåler virkelig høy effekt, men en endring kan være aktuelt av andre årsaker. For eksempel hvis du vil stroka motoren ved å endre slaglengden.

2JZ Billet Bærelageroverfall

Bilens bærelageroverfall er nødvendig for 2JZ racingmotorer eller motorer med høy effekt. De fleste gatebiler med høye effekt bruker disse bærelageroverfall. Med den økte kraften som 2JZ motorer vanligvis har fører til sprekker og andre problemer med overfallene. OEM bærelageroverfall er ikke designet for kreftene som oppstår når du dobler eller til og med tredobler kraften. Fungerer med både 2JZ-GTE-motoren tilgjengelig i Supra turbo og 2JZ-GE-motoren tilgjengelig i N/A-modeller. Husk at blokken må linehones med disse overfall(dette gjelder uansett hvilke overfall du har som ikke har vært i motoren før) Vi anbefaler at du bruker splitter nye ARP bolter og lagre ved montering av disse bærelageroverfall.

2JZ Sylindertoppbolter

Når det gjelder sylinderhodebolter, har ARP markedet. Helt klart. Alle ønsker å stramme bunndelen og sylinderhodet med ARP bolter. Kort sagt, 11mm ARP2000 bolter opp til ca 1000hk. Over 1000hk til ca 1500hk trekker du sylinderhodet med 11mm Custom Age 625+ bolter. Etter det lager du nye hull og bruker 12mm Custom age 625+. Selvfølgelig kan du bruke Custom Age eller 12mm allerede med mindre kraft, men det er da ikke nødvendig. Men det kommer selvfølgelig også helt an på hva du skal bruke bilen til.

-10%

Toyota Supra 2JZ-GE/GTE - Arp Topp bolter

Toyota Supra 2JZ-GE/GTE - Arp Topp bolter

2 372,00 NOK 2 636,00 NOK
ARP2000 (undercut)
Mer Info Kjøp

-10%

Toyota Supra 2JZ-GE/GTE - Arp Topp bolter

Toyota Supra 2JZ-GE/GTE - Arp Topp bolter

2 372,00 NOK 2 636,00 NOK
ARP2000
Mer Info Kjøp

2JZ Bærelager bolter

Kan bærelager boltervære enklest av alle? I hvert fall når du kjøper dem. Deretter kjører du ARP2000. Hvis du har 1000+ hp, bruker du disse sammen med Billet Bærelageroverfall. Klar. Hold kun oversikt over tiltrekkingsmomentet.

2JZ Toppakning / Sylinderhodepakning

Den originale sylinderhodepakningen er 1,42mm. Ved høye effektuttak er trykket i brennkammeret også høyere. Dette betyr ofte at den originale sylinderhodepakningen ikke kan holde tett. Derfor vil denne bli erstattet av en oppgradert ettermarkedspakke. Toyota 2JZ original toppakning skal klare ca 800hk, men vanligvis er ettermarkedet lettere å få tak i.

2JZ Pakninger

Uansett om en motor er original eller tunet, brukes de fleste pakninger uten noen form for oppgradering. Det er sylinderhodepakningen som er unntaket.

2JZ Registerreim

Registerremmen er en annen viktig del av en motorkonstruksjon. Før ble det brukt racing registerreim, men nå brukes bedre materiale i OEM registerreimer som er enda sterkere enn de tidligere racing registerreimer. Så det beste tipset her er å kjøpe et OEM registerreim fra et kjent merke som Gates eller lignende. Det er også viktig at strammere og ruller er av godt merke!

2JZ Multirem

2JZ har få problemer totalt sett, men ett problem er at multibeltet hopper. Dette løses enkelt med ny brakett for beltestrammeren/servoen. Pass også på at multibeltet er av god kvalitet slik at det ikke hopper og setter seg fast i registerreima.

2JZ Oljepumpe

Standard oljepumpe eller oppgradert? Pass uansett på at oljepumpen er i god stand. Hvis ikke, kan andre motorkomponenter også bli skadet. Hvis du bruker en OEM oljepumpe, sjekk dette nøye eller kjøp en ny hvis du er usikker på tilstanden. Skal du ha en oppgradert oljepumpe med høyere flow, finnes det alternativer. Dette skjer vanligvis når du har valgt større aksjespill.

2JZ Vannpumpe

Vannkjøling påvirker også kjølingen av motorolje. Sørg for et velfungerende kjølesystem og oljetemperaturen vil også holde seg på gode nivåer.