Montering Turbo Sjekkliste
Ved montering av et nytt / annet / brukt turboaggregat er det noen ting som er viktige å tenke på. Har den gamle turbinen gått i stykker, må man først og fremst vite hvorfor dette har skjedd. Ellers er risikoen stor for at det samme skjer med den nye turbinen.
Her går vi gjennom hvordan du unngår problemer
- Før montering
- Montering
- Oppstart
- Feilsøking
- Vanlige årsaker til turbohavari

1 ▼
Før montering
- Rengjør luftfilterboksen hvis en slik finnes
- Rengjør eller bytt luftfilter
- Kontroller inntakskanaler for lekkasje
- Er oljeinnledningen gammel? Bytt denne. Det er ikke mulig å rense.
- Rengjør veivhusventilasjonen og kontroller / oppgrader denne for fritt flow
- Bytt motorolje og oljefilter
2 ▼
Montering
- En ny / brukt turbo skal alltid smøres med olje slik at den har et oljefilm direkte ved oppstart.
- Monteres en glidlagret turbo - sørg for at det er fullt oljetrykk fra hovedkanalen.
- Monteres en kulelagret turbo - sørg for at en oljerestriktor er montert (en glidlagret turbo skal ikke ha oljerestriktor!)
- Bruk nye stålpakninger - ikke pakning på tube.
- Bruk ikke gjengetape på oljeinn-adapter.
- Drypp litt olje i turbins oljeinnløp før oppstart.
3 ▼
Oppstart
- Fyll turbo med olje
- Kjør opp oljetrykk før motoren startes
- Kontroller eventuelt lekkasje på tomgang
- Sørg for at motoren er tilpasset for denne turboen
- Innstilling / mapping kan trenge å gjøres
OBS
En ny glidlagret turbo kan presse ut olje mot eksoshuset før den har blitt innkjørt / før radiallagrene har satt seg / "slitt seg inn".
Fyll turbo med olje før oppstart = Ellers kan lagrene gå ned = Fylld turbo kan presse ut olje = Større spill ved oppstart før lagrene har satt seg = Samme prinsipp som kolvringer i en nybygget motor = Må slites inn for fullgod funksjon = Ulike turboaggregater tar ulik tid å slite inn selv om det er samme modell = Ved kontroll i strømningsmaskin lekker de fleste nye turboaggregater mer eller mindre mot eksossiden.
4 ▼
Feilsøking
Ingen / dårlig ladetrykk
- Luftlekkasje
- Åpen / slapp wastegate
- Wastegatestyring fungerer ikke
- Vakuumlekkasje
Røyk fra eksosen
- For mye olje i lagerdelen på grunn av forskjellige årsaker
- For mye olje i motoren (motoren prøver å få ut olje)
- For høyt oljetrykk / for mye olje til turboen
- Dårlig evakuering av olje / oljeretur
- Dårlig veivhusventilasjon
- Feil vinkel på oljeretur
- Ny turbo = Radiallager har ikke "slitt seg inn" ennå
- Tynn motorolje sammen med radiallager med stort spill
Olje i trykkrør
- For mye olje i lagerdelen på grunn av forskjellige årsaker
- For mye olje i motoren (motoren prøver å få ut olje)
- For høyt oljetrykk
- Dårlig evakuering av olje / oljeretur
- Dårlig veivhusventilasjon
- Feil vinkel på oljeretur
Eksempler er at man har et litt for høyt oljetrykk i kombinasjon med en for svak oljeretur. Man kan altså ikke bare utbedre oljereturen for å løse problemet. Også oljetrykket må justeres for at turbinen skal slutte å presse ut olje.
5 ▼
Vanlige årsaker til turbohavari
Mottrykk
Eksosmotttrykk nærmer seg eller blir større enn motorens overladning. Dette kan resultere i skjevbelastning på lagerytende flater og gjør smøringen av lagerdelen vanskeligere. Hvis mottrykket overstiger ladetrykket, vil turbinen slites for tidlig og i verste fall gå i stykker.
Vevhustrykk
Høyt vevhustrykk er vanlig ved trimmede motorer. Dette høye vevhustrykket motarbeider turbins returflow av olje tilbake til motoren. Oljereturen arbeider ikke med noe trykk, men renner bare tilbake til motoren, og derfor må det være fritt flow uten vevhustrykk som motarbeider returflowet.
Har man høyt vevhustrykk, kan ikke oljen evakuere turbinen riktig vei gjennom oljereturen, men presses da ut gjennom pakningene og havner i trykkrør, inntaksrør og ut i eksoshuset, noe som resulterer i alle disse tilfellene med ekstra mye eksosrøyk. Også kalt blå røyk og oljerøyk, da oljen til slutt tar veien gjennom motoren.
Dimensjonering oljeretur
Som allerede nevnt, arbeider ikke turbins oljeretur med trykk, men skal bare ha et fritt flow til motoren. Derfor er det viktig å ha en ordentlig dimensjonert oljeretur slik at oljen fritt kan flyte tilbake til motoren. Ved en glidlagret turbo er dette ekstra viktig, da det er store mengder olje som skal evakueres. Dette er også viktig ved kulelagret turbo, men da trenger man ikke å ha like stor returledning.
Mislykkes man med dimensjoneringen av oljereturen, får man de samme følgefeilene som ved for høyt vevhustrykk.
Hellingsvinkel på oljeretur
Mye helling på oljereturen medfører samme problem som ved høyt vevhustrykk og for liten oljeretur, da oljen ikke kan renne tilbake til motoren effektivt nok.
Dimensjonering oljetilførsel
Glidlagret turbo
En glidlagret turbo skal ha oljetilførsel fra motorens hovedledning, da den trenger oljetrykk. Dette kan sammenlignes med motorens veiv og ramlager som også trenger trykk for å opprettholde en oljefilm mellom faste og bevegelige deler.
Kulelagret turbo
En kulelagret turbo skal ikke jobbe under trykk. Den skal bare dryppes med olje så den er smurt. Den skal ikke ha oljetrykk. Derfor monterer man en oljerestriktor på en kulelagret turbo.
En kulelagret turbo som får oljetrykk vil få de samme feilene som ved høyt vevhustrykk og feil dimensjonert oljeretur.
Skräp i oljan
At skräp i oljan skulle ødelegge turboen og ikke motorlager høres kanskje utrolig ut, men dette er vanligere enn man tror. Dette på grunn av forskjellige årsaker.
Ett – man har gjengetape/låsning på sin NPT-gjeng på oljetilførselen, slik at gjengetapen følger med inn i lagerdelen.
To – Turbins lagerdel er mye mer sensitiv enn de kraftige lagrene som sitter i motoren. Turbinen er veldig presis, og minste avvik kan gi problemer.
Tre – Ved produksjon av oljetilførslens slange finnes det også en feilmulighet til hvorfor skräp kan havne i turbinen.
Skräp i oljen gjør at lagret skades. Oftest kan oljen ta en annen vei enn gjennom oljereturen med lekkasje som ligner et høyt vevhustrykk. Også lagrets smøring kan bli lidende, da oljetrykket ikke opprettholdes, og oljen kan lekke flere veier.
Oljetrykk
Et for lavt oljetrykk gjør at en glidlagret turbo kan gå i stykker ganske umiddelbart, da den trenger ordentlig oljetrykk. Dette gjelder også for en kulelagret turbo, men den skal ikke ha trykk, kun dryppes for å holde lagret smurt. Uansett hvilken turbo man har, skal man sørge for korrekt oljetrykk og justere dette hvis man har en kulelagret turbo. En annen aspekt er motorer som har oljetrykk høyere enn "normalt". Da kan turbinen presse ut olje i turboen og/eller kompressorhuset.
Skräp i tilluften
Ofte er det vanskelig å holde helt rent ved montering av bildeler og i dette tilfellet turboaggregater og inntak. Det er imidlertid helt nødvendig, da skräp som kommer inn i inntaksrørene når turbinen snurrer kan gi store skader på kompressorhjul med følgefeil som ubalanse og oljelekkasje. Dette fører noen ganger til turbohavari.
Overvarming
Turbinen overvarmes ganske enkelt, slik at både turbinbladene og lagerdelen tar skade.
Når lagerdelen på en glidlagret turbo er tom for olje, oppleves et større radialt spill.