Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde


Tankventilasjon

 
 

Informasjon om tankutlufting eller som det heter i tuningbransjen – rulleventil.

  1. Introduksjon
  2. Hvordan fungerer en tankventil/roll over ventil?
  3. Klarer roll over ventilen mye drivstoff, f.eks 80-100 liter?
  4. Min drivstofftank / fuel cell er inne i bilen. Hvordan blir jeg kvitt gassene?
  5. Hvordan installerer jeg en roll over ventil/tankventil?
  6. Ventilen min lekker drivstoff når jeg snur.
 
 

1

Introduksjon

Tankventilering, opprinnelig kalt EVAP (EVAPorative Control System), er løst ved en såkalt roll over ventil (Roll over valve) i ettermarkedet innen motorsport og ombygde kjøretøy. Tankventilen må føres tilbake til motorens inntakssystem, men luftes ofte fritt på ombygde kjøretøy.

En såkalt rulleventil er faktisk en enkel tankventil, med andre ord. Denne ventilen sitter på toppen av tanken/fuel cellen din og ventilerer slik at drivstoffpumper kan suge drivstoff uten å suge opp tanken. Også slik at gasser i tanken kan utvide seg uten å knuse tanken og dens fester. Kort sagt, dette er et hull.

 
 

2

Hvordan fungerer en tankventil/roll over ventil?

Velteventilen har en løs stålkule i et vertikalt rør. Denne må også monteres vertikalt på toppen av drivstofftanken for at kulen skal ligge i bunnen av røret. Nå kan gasser strømme fritt inn og ut av tanken = tankutlufting. Hvis bilen havner opp ned ved f.eks. i en ulykke vil tyngdekulen og drivstoffet som skyver, rulle til toppen av velteventilen og legge seg i et sete som hindrer drivstoff i å strømme ut.

 
 

3

Klarer roll over ventilen mye drivstoff, f.eks 80-100 liter?

Ventilen tåler alle store tanker. Kulen som holder tett til setet har ikke bare tyngdekraften for å holde den tett, men også vekten/trykket til drivstoffet.

 
 

4

Min drivstofftank / fuel cell er inne i bilen. Hvordan blir jeg kvitt gassene?

Ved å koble til velteventilen med en slange og slangekobling, kan du lede gassene/drivstoffdampene ut av bilen eller til den originale fordampningsventilen/luftesystemet.

 
 

5

Hvordan installerer jeg en roll over ventil/tankventil?

Denne er montert på toppen av drivstofftanken. Helst i midten av tanken slik at drivstoffet ikke kan presses ut ved svinging når det oppstår g-krefter. Slangen som leder bort drivstoffdampene må også trekkes opp ca 20-30cm for ytterligere å hindre at drivstoff lekker ut.

 
 

6

1. Roll over ventil 

SPD roll over valve

SPD ventilen skrus direkte inn i en AN12-gjenge i en SPD-tank eller der det er en AN12-hun. Ingen boring eller kutting nødvendig. Tråden peker da oppover.

Universal roll over valve

Denne ventilen er montert i et hull. Den gjengede delen monteres fra utsiden av tanken og peker oppover. Den andre delen skrus på fra innsiden av tanken.

2. Kroppsgjennomtrengning

Når ventilen er montert og gjengen peker oppover, kan du planlegge utløpet for tankventilasjonen. Denne må trekkes ut av bilen, vekk fra førerrommet slik at ingen drivstoffdamp påvirker førermiljøet. Bor et hull og bruk tankgjennomføringen under for å lufte ut drivstoffdampene. Denne kan med fordel monteres i gulvet.

3. Slangeføring

Siden det ikke er noe trykk i dette systemet, kan Push-on An-koblinger brukes til å koble tankventilen og kroppsgjennomføringen med hverandre. Slangen må trekkes litt oppover slik at g-krefter ved vending ikke presser drivstoff ut gjennom slangen.

Drivstoffslange AN6 (push-on)

Drivstoffslange AN6 (push-on)

136,00 NOK
Inne Dimensjoner: 9,65mm
Mer Info Kjøp nå
Drivstoffslange AN8 (push-on)

Drivstoffslange AN8 (push-on)

152,00 NOK
Inne Dimensjoner: 12,70mm
Mer Info Kjøp nå
AN 6 Rett Push-on

AN 6 Rett Push-on

69,60 NOK
Egnet ~ 9,6mm slange
Mer Info Kjøp nå
AN6 -90° Push-on

AN6 -90° Push-on

158,40 NOK
Egnet ~ 9,6mm slange
Mer Info Kjøp nå
AN 8 Rett Push-on

AN 8 Rett Push-on

78,40 NOK
Egnet ~ 12.7mm slange
Mer Info Kjøp nå
An8 -90° Push-on

An8 -90° Push-on

172,00 NOK
Egnet ~ 12.7mm slange
Mer Info Kjøp nå
 
 

7

Ventilen min lekker drivstoff når jeg snur.

Hvis ventilen lekker drivstoff når du svinger, blir drivstoffet sannsynligvis presset opp i ventilen ved hjelp av g-krefter som oppstår. Ventilen er mest sannsynlig montert øverst langs kanten av drivstofftanken. Og slangen som leder bort drivstoffdampene ut av bilen trekkes ikke opp 20-30cm fra ventilen for å hindre at drivstoff lekker ut på grunn av g-krefter.

Løsning:
Trekk slangen som leder bort dampene rett opp 20-30 cm og deretter ut slik at drivstoffet ikke kan presses ut.