Stor lager | # Egen utvikling | # Kunnskap

uten moms/En toll kan gjelde

 

Valg av clutch

Vi vil veldig enkelt gå gjennom noen typer av clutch skiver som er tilgjengelige på markedet. Dette er for å kunne bestemme etterpå hvilken som er egnet for et bestemt bruksområde.

Det som skal tas opp er:
- Antall disker
- Diameter
- Materiale
Ved hjelp av disse tre valgene kan du konfigurere en clutch som passer de fleste behov.

 

Antall disker

En clutch kan tilbys i alternativer fra 1-4 disc (lameller). Clutcher på vanlige originale biler bruker vanligvis bare en plate i clutchen. På motorsportskoblinger ser du ofte 1-3 plater og disse kalles også multi disc.

Flere skiver kan håndtere mer friksjon og dermed mer overførbart dreiemoment. Med flere plater kan enda mer varme lagres.

En to plate clutch kan teoretisk håndtere dobbelt dreiemoment sammenlignet med en clutch med en lamell.

 

Diameter

Det er mange forskjellige diametre på clutch skiver, men du kan vanligvis dele dem i to grupper.

-Original og motorsport

Originalen er vanligvis 215 mm eller mer. Eksempler på størrelser er 215 mm, 228 mm, 240 mm og 250 mm.

Motorsport er vanligvis opptil 200 mm. Eksempler på størrelser er 115 mm, 140 mm, 184 mm og 200 mm.

En større diameter betyr mer friksjon og kan dermed håndtere mer overførbart dreiemoment. en mindre diameter betyr færre treghetsmomenter når massen beveges mot midten. Dette betyr mindre masse som må akselereres og dermed en raskere motor.

En større kobling kan absorbere mer varme før den risikerer overoppheting. En mindre clutch kan ikke absorbere så mye varme, og det er en av grunnene til at du bruker flere plater i stedet.

 

Material

3 forskjellige typer koblingslameller

Selv om diameteren og antallet skiver i stor grad bestemmer egenskapene til koblingen, er materialet i koblingslamellene en tredje faktor som er av stor betydning for hvordan koplingen oppfører seg og hva den brukes til.

I tillegg til Organic, Sinter og Sinter coatings, er Carbon tilgjengelig som materiale i koblingsribber. Karbon er det mest temperaturbestandige, letteste og også det dyreste av de forskjellige materialene.

 

1. Organisk lamell

 

Såkalte organiske lameller brukes i OEM og også på ettermarkedet. Den er den mykeste og mest skånsomme på girkassen. Dette materialet er godt egnet for gatekjøring på grunn av det myke engasjementet der du får gli på clutchen.

Imidlertid er dette materialet ikke veldig temperaturbestandig og brukes ikke i konkurransesammenheng eller hvis det skal gjøres mange raske oppstarter der temperaturen genereres.

Denne clutchen oppfører seg som en original clutch og er den letteste å kjøre hvis du ikke trenger temperaturmotstand som en sinterslamell

 

2. Sinterslamell med belegg

Sinterslamell med belegg er en lamell som har sintret pucker naglet til en teller. Disse tåler betydelig høyere temperaturer enn organiske belegg. -Mange ganger dobbelt så høy temperatur!

Siden det er en puck som er naglet på hver side av skiven, er en viss mengde slitasje tillatt før du må bytte lamellen. Denne egenskapen gjør lamellen godt egnet for konkurranser som inneholder starter eller hvor du må glide på clutchen.

Når en lamell med sintret belegg begynner å bli utslitt, kan du bare bytte den ut og beholde gamle sliteflater hvis de ikke har blitt skadet.

Denne typen koblinger er veldig fleksible på grunn av temperaturbestandigheten sammen med akseptable servicebehov og driftskostnader.

 

3. Sinterslamell uten belegg

En ren sinter er en veldig lett konstruksjon som tåler høye temperaturer og brukes i baneløp og i formelbiler. En sinter har veldig lite spill for slitasje. Når en sinter er slitt, erstattes både lamellen og friksjonsflatene rundt den.

Denne typen koblinger er lette og kompakte, men også litt mer ekstreme på grunn av sitt større behov for service.